Goh, ik ben best zenuwachtig! (lacht) Bedankt voor de uitnodiging.
Vandaag ga ik praten met de producer van de Resident Evil-serie1 – Kawata van Capcom2. Kawata, bedankt voor je komst. 1 Resident Evil-serie: Het eerste spel in deze survival-horrorserie werd in maart 1996 uitgebracht. De serie wordt in Japan Biohazard genoemd. 2 Capcom Co., Ltd.: Een spelontwikkelaar waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in Osaka.
Het genoegen is aan mijn kant. (lacht) En ik heb er zin in. Mag ik vragen welke spellen je maakt voor het Nintendo 3DS-systeem?
Zeker. Op dit moment ontwikkelen we Resident Evil: Revelations3 en Resident Evil: The Mercenaries 3D4. Bij Capcom zeggen we dat we “zessan kaihatsuchu” zijn, oftewel, we ontwikkelen spellen waar veel mensen naar uitkijken. (lacht) 3 Resident Evil: Revelations: Een survival-horrorspel dat wordt ontwikkeld voor het Nintendo 3DS-systeem. Wordt in Japan Biohazard: Revelations genoemd. 4 Resident Evil: The Mercenaries 3D: Een survival-actiespel voor het Nintendo 3DS-systeem. Wordt in Japan Biohazard: The Mercenaries 3D genoemd. Het spel is op 2 juni 2011 in Japan verschenen. De Europese release staat gepland voor 1 juli 2011.
Ik stel me voor dat veel fans vol spanning uitkijken naar de komst van deze twee titels in de Resident Evil-serie. Ik begreep dat je tot nu toe vooral spellen voor thuisconsoles hebt gemaakt. Kun je daar iets over vertellen?
De evolutie van de beeldende kracht van videospellen is heftig verlopen. Ik was oorspronkelijk een ontwerper, dus was ik geïnteresseerd in de graphics van videospellen. Er is een grote variatie aan technieken om spellen mee vorm te geven. Oorspronkelijk was ik geïnteresseerd in spellen met tekenfilmachtige personages – zoals de Mega Man Legends-serie5 – maar ik heb ook wel wat gedaan in het horrorgenre. De laatste jaren was ik betrokken bij de ontwikkeling van thuisconsolespellen zoals Resident Evil 4: Wii Edition6 en de Chronicles-serie7. 5 Mega Man Legends-serie: Een serie in de Mega Man-franchise. Wordt in Japan de Rockman Dash-serie genoemd. Het eerste spel werd daar in 1997 uitgebracht. 6 Resident Evil 4: Wii Edition: een survival-horrorspel dat in Japan in mei 2007 werd uitgebracht voor het Wii-systeem. Wordt in Japan Biohazard 4: Wii Edition genoemd. 7 Resident Evil: The Umbrella Chronicles en Resident Evil: The Darkside Chronicles: schietspellen voor het Wii-systeem die gebruik maken van de Wii Zapper. In Japan zijn ze respectievelijk uitgebracht als Biohazard: The Umbrella Chronicles in november 2007 en Biohazard: The Darkside Chronicles in januari 2010.
Je was toch ook betrokken bij de Resident Evil-spellen die Shinji Mikami8 ontwikkelde voor het Nintendo GameCube-systeem, toch? 8 Shinji Mikami: Een voormalige spelontwikkelaar van Capcom Co., Ltd. De maker van Resident Evil (wordt in Japan Biohazard genoemd).
Ik was alleen direct betrokken bij de eerste Resident Evil voor de Nintendo GameCube9. Ik maakte niet direct deel uit van het team dat werkte aan Resident Evil Zero10 en Resident Evil 411. Toen we Resident Evil opnieuw maakten voor de Nintendo GameCube, werkte ik als ontwerper aan de achtergronden. Shigeru Miyamoto kwam wel eens op bezoek bij onze afdeling, dus voelde het voor mij echt alsof ik voor Nintendo werkte. Ik wilde het onderste uit de kan halen bij de Nintendo GameCube, dus heb ik de graphics zo mooi mogelijk gemaakt. Dat was een flinke uitdaging, maar volgens mij heb ik de Resident Evil-sfeer wel goed neergezet. 9 Resident Evil voor het Nintendo GameCube-systeem: Een survival-horrorspel voor het Nintendo GameCube-systeem. Dit was het eerste Resident Evil-spel dat voor het systeem verscheen. Het verscheen in maart 2002 in Japan als Biohazard. 10 Resident Evil Zero: Een spel voor het Nintendo GameCube-systeem. Verscheen in november 2002 in Japan als Biohazard Zero. 11 Resident Evil 4: Een spel voor het Nintendo GameCube-systeem. Verscheen in januari 2005 in Japan als Biohazard 4.
De eerste keer dat ik Resident Evil zag, was ik verbaasd over hoeveel mogelijk was geworden met thuisconsoles. Het was echt iets bijzonders.
In die tijd was ons sleutelwoord “rauw”. We streefden er niet naar om de spellen fotorealistisch te maken, maar om ze zo rauw mogelijk te maken.
Ik denk dat rauwheid ontstaat als de acties van de speler bepaalde resultaten hebben, en je het gevoel krijgt ‘echt’ aanwezig te zijn in een bepaalde plaats met een bepaalde sfeer.
In die tijd was het gebruikelijk om spelpersonages voorbij een stilstaande achtergrond te laten bewegen. Ik kreeg het gevoel dat je in de GameCube-versie probeerde te ontdekken hoe de spelwereld zou veranderen als je de achtergrond veel liet bewegen.