Het is wel zo dat, ook al zijn de graphics nu zo goed dat ze net zo goed foto’s hadden kunnen zijn, de AI in verhouding nog een lange weg heeft te gaan.
Daarom krijgen we vaak van mensen te horen dat het leuker is om tegen andere mensen te spelen. In “PES” is de AI eigenlijk gericht op de verdediging. Het is een voetbalspel: als de spelers een voor een van het veld worden gestuurd en het wordt een wedstrijd van 10 tegen 8, dan is het geen voetbal meer. Dus allereerst is de balans belangrijk: hoe bouw je een aanval op zonder dat ze de verdediging om zeep helpen. Een ander belangrijk aspect van de AI is de beweging van de spelers. We hebben een motioncapturestudio in het bedrijf, waar we de bewegingen van het ontwikkelteam hebben opgenomen.
We hebben eerder al spelers uit de J. League (de Japanse voetbalcompetitie) en professionals om hulp gevraagd, maar we kunnen ze niet telkens te gevaarlijke dingen laten doen, en we kunnen dingen niet nog een keer opnemen op de manier die we zouden willen.
Dat is waar. Voor een professional is zijn lichaam zijn kapitaal. Ze moeten er extreem goed voor zorgen.
Dat klopt. Het is echt een kwestie van waar je compromissen maakt. We kunnen de opgenomen informatie achteraf bewerken, maar we kunnen ze beter nog een keer opnemen.
Er zullen vast een paar goede voetballers in je team zitten, maar dan is het nog heel wat. Ik denk wel dat het voor sommige mensen nogal vreemd overkomt als je het personeel telkens weer opneemt met motion capture. (lacht)
De keepers maken veel duiken, en dat kan gevaarlijk zijn voor een prof, omdat ze zich dan kunnen bezeren. Het zou lichamelijk ook te veel van hen vragen. Maar onze werknemers kunnen elkaar afwisselen bij dat soort dingen, zodat we zo veel mogelijk kunnen opnemen.