Dit was het eerste project waarbij je de centrale rol in de creatie van het spel op je nam. Wat heeft de sterkste indruk op je achtergelaten, nu je ermee klaar bent? Dat het zwaar was? Of was het zo leuk dat je het zo weer zou doen?
Dat is een goede vraag... Mijn excuses aan iedereen met wie ik heb gewerkt, maar wat ik op dit moment het meeste denk is dat ik het allemaal graag nog eens zou doen (lacht)!
Dat betekent dat je een geboren spellenmaker bent. Alle creatieve breinen hebben hetzelfde soort energie, van die energie die zichzelf in stand houdt.
En in zeker opzicht heb je tijdens dit project het geluk gehad om te kunnen putten uit een bestaande voorraad creatieve energie uit de vorige delen uit de serie, energie waarop je voort kon bouwen en die je je eigen kon maken.
Soms moet je die energie zelf opwekken. Stel dat je precies hetzelfde team zou hebben gehad, maar dan alle ideeën zelf had moeten aandragen. En dat je gedwongen zou zijn om constant moeilijke beslissingen te maken. Maar doordat je in feite een hommage aan de FF-serie maakte, was een deel van de creatieve input al aanwezig.
Dat klopt. En dat is wat ik het meest respecteer aan grote spellenmakers, de mensen die hun eigen titels creëren: ze bedenken alles zelf en als het helemaal misgaat, zitten ze een jaar of misschien zelfs langer aan een probleemtitel vast. En die moeilijke weg moeten ze alleen bewandelen.
Is dat hoe jij, iemand die niet betrokken is bij het ontwikkelproject, de makers ziet?
Maar het is vaak zo dat niemand echt kan zeggen wat de juiste weg is. Alles wat je kunt doen is verdergaan, terwijl je vasthoudt aan de aanname: “Misschien is dit de juiste weg naar het doel.” Of door te geloven in je eigen gevoelens of opvattingen.