Ik zou nu graag spreken met degenen die het werk hebben gedaan.
Oké. Ik ben Hiroaki Nakano en ik werkte aan de programmering. Ik ontwikkelde de verschillende systemen om Kirby te laten bewegen en coördineerde als leidinggevende de andere programmeurs.
Het figuurtje Kirby heeft veel verschillende bewegingen, zoals het opzuigen van vijanden en het kopiëren van hun vaardigheden. Daardoor kan het programmeren van het basissysteem ingewikkeld worden. Vond je het vervelend om met de bestaande specificaties te werken?
De specificaties waren gecompliceerd maar we vonden ze niet vervelend (lacht). De programmeurs braken er hun hersens over maar we kwamen geen onverwachte problemen tegen. De programmeurs werkten hard en we zagen kans het spel te voltooien. Het programmeren van een spelstand waarin vier spelers tegelijk kunnen spelen was een flinke uitdaging.
Afgezien van de uitdaging om het Kirby-personage te programmeren, moest je het speelbaar maken voor vier spelers.
Toen we Kirby’s Adventure 10 ontwikkelden, maakten we het kopieersysteem voor het eerst. Toen ik Suga11, de hoofdprogrammeur en leidinggevende van dat spel om advies vroeg, zei hij iets wat ik me de rest van mijn leven zal herinneren. Hij zei, ‘Gaan we dit... echt doen?’ 10Kirby’s Adventure: een actiespel voor het Famicom-systeem dat in maart 1993 werd uitgebracht in Japan. 11Hiroaki Suga: de producent van Kirby’s Adventure Wii.
Beken vanuit de ontwikkeling voor het Famicom-systeem, denk ik dat hij bedoelde dat de hoeveelheid werk gelijkstond aan de ontwikkeling van een aantal spellen. Die programmeerproblemen zijn er nog steeds, als een soort Kirby-traditie. En dit keer is het een spel voor meerdere spelers.
Eerlijk gezegd leek het me moeilijk om iedereen als Kirby te laten spelen, en vijanden op te zuigen en vaardigheden te kopiëren.
Als de programmeurs hadden gezegd dat het onmogelijk was, had ik het opgegeven. Maar Nakano dacht even na en riep, ‘Het is mogelijk!’ Net zoals jij dat ooit zei, Iwata (lacht)!
De legende van de programmeurs die nooit nee zeggen leeft voort (lacht). (Opmerking: deze legende heeft betrekking op een eerder interview. In dat interview, geschreven door Shigesato Itoi, vertelde Iwata dat als een programmeur nee zou zeggen, het moeilijker werd om met ideeën te komen. Het volledige, Japanse interview staat op Itois website, ‘Hobo Nikkan Itoi Shinbun’ (Bijna Dagelijkse Itoi-krant).
Ja (lacht). Ik ben opgelucht dat het ons is gelukt om er een spel van te maken waarin vier spelers met Kirby kunnen spelen.