Hattori, speelde jij hiervoor vaak Kirby-spellen?
Ik heb de eerste Kirby’s Dream Land 13 (→afbeelding), Kirby’s Adventure en Kirby Super Star Ultra gespeeld. Dat zijn de drie spellen uit de normale serie die ik heb gespeeld. 13Kirby’s Dream Land: een actiespel voor het Game Boy-systeem, dat als het eerste deel van de serie in april 1992 werd uitgebracht in Japan.
Dat is moeilijk onder woorden te brengen. Ik heb naar veel mensen geluisterd, maar iedereen zei wat anders.
Dat weet ik. De meningen zijn net zo verschillend als over The Legend of Zelda en Super Mario Bros. Maar iedereen gelooft dat zijn idee over de essentie van Kirby het juiste is (lacht)!
Naar mijn idee is Kirby uitgebreid. Hij kan tenslotte zo ongeveer alles opzuigen, en alles past (lacht)!
Daar ben ik het mee eens! Zijn uitstraling en vaardigheden veranderen constant, en dat is zijn grootste kracht. Maar hij hoeft niet te veranderen en kan zijn vijanden ook gewoon ontwijken. Die flexibiliteit hoort bij Kirby. Ik denk dat je Kirby kunt samenvatten als ‘alles is mogelijk.’ Wat we ook toevoegen of weglaten, Kirby blijft Kirby. Ik kan dan ook niet één specifieke eigenschap noemen. Wat iedereen denkt klopt waarschijnlijk, dus ik denk dat Kirby in essentie iets onbepaalds is, dat tegelijkertijd niet verandert.
In spellen als Kirby’s Dream Course 14, Kirby Tilt 'n' Tumble 15 en Kirby Mass Attack 16 kan Kirby van alles doen, afhankelijk van de materialen in het spel. Voor mij is de essentie van Kirby dat de speler op elk moment in elke gewenste vorm kan veranderen. 14Kirby’s Dream Course: een actiespel dat in september 1994 werd uitgebracht voor de Japanse Super Famicom. 15Kirby’s Tilt ’n’ Tumble: een actiespel voor het Game Boy Color-systeem, dat in augustus 2000 werd uitgebracht in Japan. 16Kirby Mass Attack: een groepsactiespel voor het Nintendo DS-systeem, dat in augustus 2011 werd uitgebracht in Japan.
Op het eerste gezicht spreekt Kirby veel mensen aan, maar de actie kan behoorlijk verhit raken. Veel van Kirby’s aantrekkingskracht zit hem in zijn schattige uitstraling, maar de actie is verrassend, de omgevingen zijn uitgebreid en het verhaal is spannend. Ik denk dat de essentie van Kirby schuilt in zijn wijdverbreide aantrekkingskracht en de manier waarop zowel kinderen als volwassenen kunnen genieten van de diepgang. Als we een spel maken, zorgen we ervoor dat we spelers eerst rustig kennis laten maken, om vervolgens de spanning op te voeren.
Dit klinkt als een typisch antwoord van een ontwikkelaar, maar voor mij draait Kirby om een ongelofelijke spanning! Die indruk had ik al toen ik als kind Kirby speelde. Je werd verrast en je fantasie werd gestimuleerd. Je dacht, ‘Wat is dit?!’ en, ‘Kan Kirby dit ook?!’ Tijdens het spelen word je enthousiast. Dat is voor mij de essentie van Kirby.
Net als Hattori denk ik dat het er bij Kirby om draait dat alles mogelijk is. Het bevat spelelementen voor kleine kinderen en meer dan genoeg leuke elementen voor hardcore gamers zoals ik.
Zo’n vijftien jaar geleden werkte ik aan Kirby’s Block Ball 17 (→afbeelding), maar HAL Laboratory zei in eerste instantie dat het niet op Kirby leek. We waren ongeveer een half jaar bezig met de veranderingen, en ze gaven me gedetailleerde instructies over Kirby’s bewegingen. 17Kirby’s Block Ball: een actiespel voor het Game Boy-systeem, dat in december 1995 werd uitgebracht in Japan.