Now I’d like to talk to those of you who played that role.
All right. I’m Hiroaki Nakano, who worked on the programming. I created the various systems necessary for making Kirby move. And as a leader, I coordinated all the programmers.
The character Kirby has lots of moves, like inhaling things and copying abilities, so the basic system of the programming tends to get complicated. Did you resent the specifications?
The specifications were complicated, but we didn’t resent them. (laughs) The programmers had to wrack their brains, but there weren’t any unexpected “upendings of the tea table”, and the programmers worked really hard, so we were able to see it through to the end. When it comes to programming, four-person simultaneous gameplay was quite a challenge.
More than the difficulties entailed in programming the Kirby character, you had to make it playable by up to four people.
Previously, when we made Kirby’s Adventure 10, we made the Copy Abilities system for the first time, but when I consulted Suga-san11, who was the main programmer and leader, he said something I will remember my whole life. He said, “Are we… really going to do this?” 10Kirby’s Adventure: An action game released for the Famicom system in March 1993 in Japan. 11Mr. Hiroaki Suga: Producer of Kirby’s Adventure Wii.
Viewed from development in the days of the Famicom system, I think he meant that the amount of work involved would equal that of several games, and those difficulties in programming have continued to this day as a kind of Kirby tradition. And this time it’s multiplayer.
Yes. The Copy Abilities system was hard, but several of the other programmers and I were involved in the three lost Kirby games, so we had some idea of how to make it. But the selling points this time - that four people can play Kirby , with each one jumping in and out at any time - are new, so we had to do tons of stuff.
Yes. Earlier, I mentioned that there weren’t any unexpected upendings of the tea table, but at first nobody mentioned simultaneous four-person gameplay. As a programmer, I had my head in my hands (laughs), but it makes sense that the players would want to play simultaneously with their friends.
To be honest, I thought it would be difficult to have everyone playing as Kirby, inhaling and copying.
If the programmers had said it was impossible, I would have given up, but Nakano-san thought for a moment and said, casually, “It can be done!” Just like you once said, Iwata-san! (laughs)
The legend of the programmers who never say no continues. (laughs) (Editor’s note: This “legend” relates to a previous interview with Satoru Iwata. In an interview column about him by copywriter Shigesato Itoi, Iwata-san mentioned that if a programmer says no, it would make it harder for ideas to come up. The full column is available online in Japanese, at Itoi-san’s website “Hobo Nikkan Itoi Shinbun” (Almost Daily Itoi Newspaper)
Yes. (laughs) I’m relieved that in the end we made it so four players can enjoy playing Kirby.