Metroid Dread Report Vol. 5: The powers of Samus Aran
Welcome to the Metroid Dread Report! This series will introduce the newest information on Metroid Dread for Nintendo Switch and the world of the Metroid series, along with behind-the-scenes glimpses from the game’s development team.
Samus Aran, the galaxy’s most powerful bounty hunter, is a consummate professional who has completed many missions believed to be impossible. In this edition, let’s take a closer look at the abilities and arsenal that Samus has within arm’s reach.
Samus lost her family as a young child after a devastating attack by the Space Pirates. The Chozo took young Samus under their wing and raised her on planet Zebes. She received a DNA transplant from this bird-like species that altered her physiology and allowed her to adapt to this harsh new environment.
Before striking out on her own, Samus was once enlisted in and trained by the Galactic Federation Army. The face under her helmet remains shrouded in mystery across the galaxy.
"Samus is a true professional who takes a quiet and calm approach to her work. Because of this, you might think that she’s a cold-hearted person, but you’d be mistaken. In actuality, Samus is a woman with a very kind heart, as evidenced by her show of mercy to a Metroid hatchling while on a mission to eradicate the enigmatic species. Perhaps the hatchling sensed a nurturing nature within Samus when it imprinted on her."
Samus’ right arm is completely integrated with her powerful and iconic Arm Cannon, which can fire two types of weapon: rapid-fire Beam attacks and powerful Missiles. Because the Arm Cannon is so deeply integrated, Samus can toggle between weapon classes at will.
In Metroid Dread, you can attack from nearly any angle while running, jumping, or holding on to certain walls and ledges.
The Beam attack is Samus’ go-to offensive ability. Acquiring upgrades can modify its power and properties, like increasing the attack’s spread or adding other functions.
One such functional upgrade is the Grapple Beam, which lends it a rope-like quality that makes the Arm Cannon capable of connecting to specific points. Once connected, Samus can tow objects or swing herself to otherwise unreachable parts of the environment.
Unlike the endless wave of beam blasts at her disposal, Samus has a capacity limit for this compact yet powerful heavy weapon. It, too, can be enhanced with ability upgrades. Samus can increase her Missile capacity by acquiring Missile Tanks and Missile+ Tanks scattered throughout the world. Search with diligence!
"Each attack can be done while running or jumping. In Metroid: Samus Returns for Nintendo 3DS, Samus had to plant her feet to Free Aim and fire; now, you can aim forward in a wide range of angles while running. This makes it easier to attack from a distance while on the move.
"In Metroid Dread, most actions – like Arm Cannon attacks and Melee Counters – can be performed from nearly any position. We wished to emphasise the player being able to maintain their speed and momentum at any given time, aiming to make the flow through different types of gameplay feel as seamless as possible."