Metroid Dread Report Vol. 4: Unravelling a saga 35 years in the making
Welcome to the Metroid Dread Report! This series will introduce the newest information on Metroid Dread for Nintendo Switch and the world of the Metroid series, along with behind-the-scenes glimpses from the game’s development team.
On August 6th, 1986, the first game in the entire Metroid series – simply titled Metroid – released as a Family Computer Disk System title in Japan before arriving later in the US and Europe on the Nintendo Entertainment System. This game kicked off a story surrounding the intertwined fates of bounty hunter Samus Aran and the enigmatic Metroid species – a story that will conclude with the upcoming Metroid Dread, the fifth game in what is commonly called the “2D Metroid” series.
Here’s a closer look at how the story unfolds throughout each game in the 2D series. Can you figure out how some of their secrets may connect to Metroid Dread?
The Metroid species, an unknown floating lifeform, is discovered on planet SR388 by the Galactic Federation. The Space Pirates, based on planet Zebes, steal the Metroids from Federation researchers and plot to weaponise the power of these mysterious creatures.
To stop the Space Pirates, the Galactic Federation turns to the most powerful bounty hunter in the galaxy: Samus Aran.
Samus touches down on planet Zebes and successfully destroys the Space Pirate underground fortress along with their mastermind, the organic supercomputer Mother Brain.
The end screen of Metroid changes based on your completion time. By playing again and again, you can figure out how to complete the game faster and see other versions of the end screen. You can find similar alternate takes on the end screen throughout the series.
"This very first game marks the start of the strange, interconnected fates of Samus and the Metroids, a story arc that reaches its conclusion in Metroid Dread. This game set the signature mold for the series: exploring maze-like areas and using weapon and ability upgrades to reach new locations. It also established the universe and tone while introducing iconic music and sound effects.
"By the way, the word 'Metroid' comes from combining 'metro' (in the sense of an underground transit system) with 'android' (a humanoid robot).
"The original Metroid game was remade as Metroid: Zero Mission for Game Boy Advance in 2004. This remake added a stealth portion where Samus is without her Power Suit and must move forward while staying hidden from the Space Pirates to survive. We believe you can feel a connection between this section of the game and Metroid Dread."
The Galactic Federation takes the incident with the Space Pirates on planet Zebes very seriously. They send a research ship to planet SR388 to confirm the existence of the Metroids there. However, the ship disappears.
A rescue unit is sent to SR388, but contact is lost with them as well. The Federation concludes that the subterranean Metroid creatures are responsible. Samus is called in once again, this time to exterminate the Metroid threat on SR388.