By the way, in the Twilight Princess interview of the “Iwata Asks – The Wii Hardware” series of interviews, the words “essence of Zelda” came up quite a lot. How much did the DS Zelda team talk about the Zelda theory?
But this is very Zelda-like. It has that feel to it. Why do you suppose it is that a team can talk about that a lot when they make it, or not talk about it much at all when they make it, and both products turn out to be Zelda-like?
But I did think that I didn’t want to get too caught up in making it Zelda-like. There was even an argument about how a train didn’t really seem to fit with Zelda.
Ah, yes, I did hear a little about that. You mean that debate, the one about whether or not it was really all right to have a train in Zelda.
Then people were wondering whether we shouldn’t change the train to something else. Still, we talked to the designer, and to all sorts of people, and we ultimately decided to stick with the train. In the first place, everybody has their own idea of what Zelda is supposed to be like.
Iwamoto-san, if you absolutely had to say what Zelda is like, what would you say?
Well, I suppose if one could put it into words that easily, there’d be no need for everyone to argue on and on about what’s Zelda-like and what isn’t.
Ten years or so ago, the “Hobo Nikkan Itoi Shinbun (Almost Daily Itoi Newspaper)” ran an interview with Miyamoto-san, after he’d made Ocarina of Time. In that interview, there was a bit that made me think, “Oh, so that’s what it was”.
I’d probably read it, but at the time I just thought, “Huh…” (laughs) It’s probably because I wasn’t directly involved. I read it just after finishing the Ocarina of Time job, and at the time, I had no idea I’d keep making Zelda. Only, I was asked in an interview about the period when I was working on Ocarina of Time; it had been a while, and I’d forgotten quite a bit, so I reread the article as a sort of review. And then, among the things Miyamoto-san had said, there was something that really made an impression on me.
He said, “I want people to see that there are no games that compare to this one”. Ocarina of Time was a game where we did things that others would never think to try.
That’s true. Hearing that they tried to make Ocarina of Time a game with such an overwhelming presence that no other game could compare, and that they gave it their very best, is incredibly convincing.