It’s the same with the sub player’s puzzles.
In Spirit Tracks, I think the staff properly absorbed their own definitions of what Zelda is, and created new ways of playing while protecting past traditions.
The person who thought up the sub player puzzles was another former programmer, like Director Iwamoto. The puzzles that planner thought up are games that make you use different parts of your brain than usual.
At EAD, there are lots of planners who came from Design – such as Miyamoto-san, Tezuka-san, and you, Aonuma-san – and relatively few people from Programming, aren’t there? Do you think the puzzles are different from the usual ones precisely because someone from Programming thought them up?
I do. They’re clearly different. And, when I tried them, I felt, “Oh, I see! I never would have thought of this!” many, many times.
And I think, once the people playing the game have solved those, they’ll be able to think, “Hey, check it out! How smart am I, huh!?” That’s one of the best parts about the puzzles in Zelda.
But there was one place that I just could not manage to solve. We were still in development, so I thought, “It’s probably a bug”, and I went to the planner and said, “This isn’t solvable, is it?” And he said, coolly, “No, it is.” (laughs)
So, during the final half, things sort of turned into a battle of wits between the planner and myself. (laughs) I said, “I am absolutely going to solve this!”
But they really do make you use your head in different ways. I was a Liberal Arts man, so maybe I feel it more strongly because of that. In any case, I think you can look forward to puzzles the likes of which you’ve never seen.
Well now, is there anything you feel you just have to tell the players about Spirit Tracks?
And actually, if you look at the registration on Club Nintendo, although the Zelda series has traditionally had more of a male audience, on the DS, it seems as though lots of women are also enjoying it.
In fact, my wife’s played it all the way through to the end. She doesn’t play video games very much, but even so, she plugged away at it all by herself, all the way through. So I’d really like it if women would play this game too. When I took the game to have it play tested, I asked for “people who really weren’t acquainted with Zelda”, and they had a female staff member from the same department play it. And she wrote in her report, “I didn’t know that playing Zelda could give you such a sense of achievement. There were times when it made me want to say ‘All right! I did it!’.” Of course, she might have been saying some of it out of consideration for the staff, but still.
One of Zelda’s biggest features is that great sense of achievement, and she had actually played the game when she said that; I really don’t think she was just being nice.