Trouwens, tijdens het interview over Twilight Princess dat ik eerder afnam in de serie “Iwata vraagt”, hebben we het veel over de “essentie van Zelda” gehad. Heeft het DS Zelda-team ook veel over dit soort Zelda-theorie gesproken?
Maar toch is dit spel helemaal Zelda. Het heeft dat speciale gevoel. Hoe denk je dat het kan, dat het ene team tijdens de ontwikkeling van een nieuwe Zelda over de theorie ervan spreekt, terwijl een ander team het er helemaal niet over heeft, en dat beide producten toch helemaal Zelda zijn?
Maar ik wilde juist niet teveel in die discussie betrokken worden. Het argument werd zelfs opgeworpen dat een trein niet echt bij Zelda zou passen.
O ja, daar heb ik wat van meegekregen. Je bedoelt de discussie of het wel echt goed was om een trein in een Zelda-spel te laten rijden.
Toen gingen mensen zich afvragen of we de trein niet in iets anders moesten veranderen. Maar we spraken met de ontwerper en allerlei andere mensen, en uiteindelijk besloten we het toch op een trein te houden. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen idee over wat Zelda zou moeten zijn.
Nou ja, het laat zich natuurlijk niet gemakkelijk in woorden uitdrukken, anders had iedereen ook niet zo vaak hoeven discussiëren over of iets wel of niet Zelda-achtig was.
Tien jaar geleden of zo stond een interview met Miyamoto in de “Hobo Nikkan Itoi Shinbun” (een Japanse krant), nadat hij Ocarina of Time had gemaakt. In dat interview zat een stukje waarvan ik dacht “O, dus dat was het”.
Ik had het misschien wel gelezen, maar in die tijd dacht ik alleen “Huh...” (Lacht) Waarschijnlijk omdat ik er niet direct bij betrokken was. Ik las het kort na het voltooien van Ocarina of Time. Op dat moment had ik nog geen idee of ik zou doorgaan met het maken van nieuwe Zelda-spellen. Tijdens een interview werd ik gevraagd naar de periode waarin ik werkte aan Ocarina of Time. Het was alweer een tijdje geleden, en ik was best veel vergeten. Dus had ik het artikel nog een keer gelezen om mijn geheugen wat op te frissen. En toen las ik een opmerking van Miyamoto die op mij diepe indruk maakte.
Hij zei, “Ik wil dat mensen begrijpen dat andere spellen niet met deze vergeleken kunnen worden”. Ocarina of Time was een spel waarin we dingen deden die anderen niet eens overwogen te proberen.
Dat klopt. Als ik hoor dat ze probeerden Ocarina of Time zo overweldigend te maken dat het met geen ander spel meer te vergelijken was, dat ze daar hun uiterste best voor hebben gedaan, dan ben ik daar ook zeer van onder de indruk.