Today, I would like to ask about Steel Diver. Could you each please introduce yourselves?
And I was the main programmer. I’m Giles from Vitei Inc.1 Thank you for inviting me today. (Editor’s note: Giles Goddard was speaking in Japanese during this interview and his comments have been translated into English by Nintendo.) 1Vitei Inc.: A video game developer founded in 2002. Headquarters: Kyoto. CEO: Giles Goddard.
It’s a pleasure. You’re from England. After you came to Japan, you worked in Miyamoto-san’s team for a long time, before striking out on your own.
How did you first meet “the young Mr Giles” (laughs) when he came to Japan from England?
About 20 years ago, he came to Japan to help us out when Nintendo was making our first attempts at 3D with the Super Famicom system.
Yeah, he was our helper from overseas! (laughs) At that time, we had partnered with an English company that handled 3D graphics, and we had them send us some of their programmers. (Editor’s note: The term “helper from overseas” (suketto gaikokujin) is a term commonly used in Japanese baseball which they use to refer to foreign players in the league as a form of friendship.)
Right. And two of them were new employees still wet behind the ears! (laughs) How long were you at your previous company before coming to Nintendo?
In England, many people choose their speciality in secondary school. Then they get a job soon after they graduate. I was incredibly surprised at how well they handled their work at such a young age.
That’s when you made the first Star Fox.2 Does anything from that time stand out in your memory? 2Star Fox: A 3D shooting game released for the Super Famicom (Super NES) system in February 1993 in Japan. It was the first video game to use the Super FX chip, which made the rendering of 3D space possible. In Europe the game was called Starwing and was released in June 1993.
With the tools we have today, designers adjust the cameras. But back then, camera work was part of the programmer’s job.
In those days, a programmer’s sense for things made a difference as to the outcome.