Vandaag wil ik graag wat vragen stellen over Steel Diver. Kunnen jullie je allemaal even voorstellen?
En ik was de hoofdprogrammeur. Ik ben Giles van Vitei Inc1. Bedankt voor de uitnodiging om er vandaag bij te zijn. (Noot van de redacteur: Giles sprak tijdens dit interview Japans en zijn opmerkingen zijn door Nintendo naar het Nederlands vertaald.) 1 Vitei Inc. is een spelontwikkelbedrijf dat in 2002 werd opgericht. Hoofdkwartier: Kyoto. CEO: Giles Goddard.
Geen dank. Je komt uit Engeland. Nadat je naar Japan was gekomen, heb je lang in het team van Miyamoto-san gewerkt, om daarna je eigen vleugels uit te slaan.
Hoe heb je ‘de jonge meneer Giles’ voor het eerst ontmoet toen hij van Engeland naar Japan kwam?
Hij kwam ongeveer twintig jaar geleden naar Japan om ons te helpen, toen Nintendo zijn eerste pogingen deed om iets met 3D te doen voor het Super Famicom-systeem.
Ja, hij was onze hulp van de andere kant van de oceaan (lacht)! Destijds werkten we samen met een Engels bedrijf dat zich bezighield met 3D-beelden, en we lieten hen een van hun programmeurs toesturen. (Noot van de redacteur: de term ‘hulp van de andere kant van de oceaan’ (suketto gaikokujin) wordt doorgaans gebruikt in het Japanse honkbal als een soort vriendschappelijke aanduiding voor buitenlandse spellers in de competitie.)
Precies. En twee van hen waren nieuwe werknemers die nog nat waren achter de oren (lacht)! Hoe lang zat jij bij je vorige bedrijf, voordat je naar Nintendo kwam?
Rond die tijd maakte je de eerste Star Fox2. Staat je nog iets specifieks bij uit die tijd? 2 Star Fox is een 3D-schietspel dat in februari 1993 in Japan werd uitgebracht voor het Super Famicom-systeem (Super NES). Het was het eerste spel dat gebruikmaakte van de Super FX-chip, die het mogelijk maakte om de 3D-ruimte in beeld te brengen. Het spel verscheen in juni 1993 in Europa onder de titel Starwing.
Ja. We gaven hem gewoon wat ruwe storyboards en zeiden: “We willen dat je zoiets doet.”