Apart from the graphics, what else about Star Fox 64 did you change?
The biggest change is that there are now two modes. One is the Nintendo 64 mode which allows fans to play the game just as it was on Star Fox 64, but it does have improved graphics and allow players to experience 3D.
In other words, you used the cutting-edge technology of the Nintendo 3DS system to recreate Star Fox 64 from 14 years ago as an even more high-density game.
Yes, that’s right. And as mentioned earlier, some people may find Star Fox 64 to be difficult. Since the game is for a handheld this time, I wanted to make it easier to play, so we created the Nintendo 3DS mode.
First, we prepared something that was simply easier. But then something happened… Dylan-san, that was about one month before completion, wasn’t it?
Just when I thought it was about done, Miyamoto-san said, “Aren’t you going to use the gyro sensor?”
Ah, that old trick—he upended the tea table! (laughs) (Editor’s note: Miyamoto-san sometimes makes drastic last-minute changes at the final stage of game development, which is compared to an upending of a tea table – the changes are so drastic it throws out everything that the development staff has worked on until that point, and they must scramble to “place and reorganise the contents back on the table” to meet his request.)
But we were making our first game for the Nintendo 3DS system, so our hands were full simply recreating Star Fox 64 and improving the graphics. Then, when the end was in sight, Miyamoto-san hadn’t said anything else about it, so we thought, “Hmm, is it really alright not to use it?”
That’s right. In the latter half of development, we began to worry about that though. (laughs)
Right. So I quickly summoned two programmers and Dylan-san from Q-Games to a room at EAD and over the course of two days we focused on adapting the game.
They were an immense help. Q-Games has lots of foreign staff, but they all love Star Fox and very much wanted to make it a good game, so they helped with a lot of scenes.
But using the gyro sensor to play is something people tend to misunderstand. Especially when it comes to players who are used to button controls - when they hear that you can play simply by tilting the Nintendo 3DS system, they ask, “Is it really fun?”
When I started making it, I talked it over thoroughly with Miyamoto-san. There are some basic dilemmas involved in controls for a 3D shooting game. On the Nintendo 64 system, for example, if you pushed the analog stick up, the Arwing descended. But some people feel that if you push the stick up, the Arwing should ascend.