Wat heb je nog meer veranderd aan Star Fox 64, naast het beeld?
De grootste verandering is dat er nu twee spelstanden zijn. De ene is de Nintendo 64-stand waarin de fans het spel precies kunnen spelen zoals Star Fox 64, maar dan met verbeterde beelden en de mogelijkheid om het in 3D te ervaren.
Met andere woorden, je gebruikte de hypermoderne technologie van het Nintendo 3DS-systeem om de Star Fox 64 van veertien jaar geleden opnieuw te maken, maar dan met nog meer intensiteit.
Ja, dat klopt. En zoals eerder werd gezegd, vinden sommige mensen misschien dat Star Fox 64 moeilijk is. Aangezien het spel ditmaal voor een portable systeem verschijnt, wilde ik het makkelijker maken om te spelen, dus hebben we de Nintendo 3DS-stand gemaakt.
Eerst hebben we iets gemaakt wat simpelweg makkelijker was. Maar toen gebeurde er iets… Dat was toch ongeveer een maand voor voltooiing, Dylan-san?
Juist toen ik dacht dat het bijna af was, zei Miyamoto-san: “Gaan jullie de gyrosensor niet gebruiken?”
Ah, die oude truc – hij kieperde de theetafel om (lacht)! (Noot van de redacteur: Miyamoto-san voert soms op het allerlaatste moment van het ontwikkelproces drastische veranderingen door. Dat wordt vergeleken met het omkieperen van een theetafel: de veranderingen zijn zo drastisch dat het alles overhoop gooit, waar het ontwikkelpersoneel tot op dat moment aan gewerkt heeft. De medewerkers moeten dan snel alles opnieuw ordenen en als het ware op de tafel terugleggen, om aan zijn verzoek tegemoet te komen.)
Maar we waren bezig met ons eerste spel voor het Nintendo 3DS-systeem, dus we hadden onze handen vol aan het simpelweg opnieuw maken van Star Fox 64 en het verbeteren van de beelden. Toen het eind in zicht was, had Miyamoto-san er verder niets meer over gezegd, dus we dachten: “Hm, is het echt oké als we het niet gebruiken?”
Precies. In de tweede helft van het ontwikkelproject begonnen we ons daar echter zorgen om te maken (lacht).
Juist. Dus ik riep snel twee programmeurs en Dylan-san van Q-Games bij me in een kamer bij EAD, en gedurende twee dagen concentreerden we ons op het aanpassen van het spel.
Ze hebben me heel goed geholpen. Q-Games heeft veel buitenlands personeel, maar ze zijn allemaal gek op Star Fox en wilden er heel graag een goed spel van maken, dus ze hebben bij veel van de scènes geholpen.
Maar het gebruik van de gyrosensor om een spel te spelen, is iets wat veel mensen nog wel eens verkeerd begrijpen. Zeker als het gaat om spelers die gewend zijn aan besturing met de knoppen – als ze horen dat je kunt spelen door simpelweg het Nintendo 3DS-systeem te kantelen, vragen ze: “Is dat wel leuk?”
Toen ik ermee aan de slag ging, sprak ik het grondig door met Miyamoto-san. Er komen enkele basisdilemma’s om de hoek kijken, als je het hebt over de besturing van een 3D-schietspel. Als je op het Nintendo 64-systeem bijvoorbeeld de analoge richtingsstick omhoogduwde, daalde de Arwing. Maar sommige mensen vinden dat de Arwing moet opstijgen, als je omhoog stuurt.