Thank you for coming today.
Today, I have gathered the developers involved in Star Fox 64 3D. Dylan-san, would you please introduce yourself?
Sure. I’m Dylan from Q-Games.1 I founded a company ten years ago in Kyoto. Fast forward, and I’m director of Star Fox 64 3D. Before that, I made Star Fox Command .2 (Editor’s note: Dylan Cuthbert was speaking in Japanese during this interview and his comments have been translated into English by Nintendo.) 1. Q-Games, Ltd.: A video game developer established by Dylan Cuthbert and others in 2001. Head office: Kyoto. The company developed Star Fox Command for the Nintendo DS system and has also developed Nintendo DSiWare software such as Digidrive, Trajectile, Starship Defence and X-Scape. (Editor’s note: These titles were released in Europe as Art Style: Intersect, Reflect Missile, Starship Patrol and 3D Space Tank respectively.) 2. Star Fox Command: A strategy and 3D shooting game released for the Nintendo DS system in Japan in August 2006.
Going back a bit, you were also involved in development of the original Star Fox3 for the Super Famicom. 3. Star Fox: A shooting game released for the Super Famicom system in 1993. The first game in the Star Fox series. This was released in Europe as Starwing .
That’s right. Going even further back, about 20 years ago, I came to Japan from England for the first time.
I was 18. I remember asking Miyamoto-san how old he was. The next thing I know, I’m about the same age that he was then.
Yes. (laughs) The first time I came to Kyoto, I was only here for one week, but it was really interesting.
Oh, you mean X .4 4. X: A 3D action-shooting game released for the Game Boy system in Japan in May 1992. It was never released in Europe.
That’s right. I was in charge of making X. I was working for a company named Argonaut Software5 and came to show Nintendo a 3D engine I had worked hard on. I came with a colleague. When they showed us into the meeting room, about 30 people all wearing the Nintendo jackets (uniforms) filed in. I thought, “Uh-oh…” (laughs) 5. Argonaut Software Ltd.: A British video game developer that developed a 3D engine. Currently Argonaut Games PLC.
There were only two of you, but 30 of us, so you must have been under a lot of pressure. You were only 18 years old and in a different country, so it’s only natural you would feel that way. (laughs)
But my impression of Japan, especially of Kyoto, of this town, was great. It suited me and I thought I wanted to work in Japan.
The people were great. Everyone at Nintendo was friendly. During that one week, we ate together at all kinds of places, which to me as an 18-year-old was a lot of fun.
So you heard interesting things every day and thought, “I wish I could work somewhere like this.”