Ja. Ik was dit keer de producer, maar werkte als regisseur aan de N64-versie.
Nu wil ik graag wat vragen stellen aan het personeel van Nintendo. Yamagami, jij hebt ook aan het vorige spel gewerkt, toch?
Bovendien staat het originele Sin and Punishment in mijn top drie van moeilijkste spellen om te ontwikkelen. Als je bijvoorbeeld een regisseur vraagt wanneer een spel klaar is, geeft hij je meestal een geschatte datum.
Maar bij Treasure zeggen ze, “We weten het niet. Als we wat klaar hebben, laten we het wel zien.” Dan zei ik, “Nou, dat levert ons wel wat problemen op,” en dan zeiden zei, “Maar als we het niet weten, dan weten we het niet.” Zo ging dat de hele tijd over en weer.
Ze brachten het beleefd, maar eigenlijk zeiden ze de hele tijd “Geen idee”. (lacht)
Nadat ik een tijdje had gewacht, was het prototype klaar. Toen ik het speelde, stond ik versteld.
Ja precies. Ik was zwaar onder de indruk. Een aangezien er bij Treasure alleen maar perfectionisten werken, lag het moeilijkheidsniveau bijzonder hoog.
Toen ik zei, “Het is te moeilijk, het lukt me niet,” reageerden ze, “Dan ben je dus niet goed genoeg om de leiding te hebben over dit project.”
Je kunt wel “Maak het gemakkelijker” zeggen, maar als je dat doet, verliest het spel die kenmerkende Treasure-stijl.
We zouden niet veel waard zijn als we meteen zouden zwichten als iemand ons iets opdraagt. Als je iets doet omdat het je gezegd wordt, terwijl je het er niet mee eens bent, krijg je nooit een goed resultaat. Maar Yamagami gaf niet op en bleef ons personeel hierop aanspreken.