The games are set two years later this time. You weren’t creating the setting from zero, so did you have trouble achieving the right balance between newness and the previous games?
Yes. It will be new to people playing for the first time, and those who have played the previous games can see the world again from a different viewpoint. In the previous games, the enemy group Team Plasma was fighting among themselves due to differing schools of thought, so I was extremely interested in how each person on the team viewed the Unova Region, and I wanted to tell a story from a different viewpoint than in the previous games.
Pokémon games always have players who are playing for the first time as well as others who have been playing ever since the series appeared, so a fine balance is necessary for the introductory explanations. But when making the games this time, this was your first time to make proper sequels, so there was no model.
Of course, everyone at GAME FREAK knows everything about Pokémon, so isn’t it difficult to make the game while trying to guess how people playing for the first time might feel?
Another thing this time – something we hadn’t done yet for some reason – was putting a Pokémon Center17 in the first city. 17: A facility where players can heal their injured Pokémon and keep Pokémon they aren’t actively playing with in storage.
With a completely new game, you have to explain a lot of things at the start of the game, which means spending more time getting into the game world. But since these were sequels, putting a Pokémon Center in the first city makes it easy for newcomers and people who have played so far to have a good time as they learn about the game world in a short period of time, so the story moves along smoothly as well.
Players of Pokémon Black Version 2 and Pokémon White Version 2 will come in two types: those playing for the first time or for the first time in a while and those who played the previous games. Ishihara-san, what would you say to attract each type to Pokémon Black Version 2 and Pokémon White Version 2?
Players of Pokémon Black Version and Pokémon White Version will wonder how different the new games are. They’ll be thinking, “This is what the towns are like now?” and “These kinds of Pokémon show up in the grass this time?”