Omdat de spellen twee jaar later plaatsvinden, ben je dit keer dus niet bij nul begonnen. Was het lastig om het juiste evenwicht te vinden tussen nieuwe dingen en terugkerende dingen uit de vorige spellen?
Ja. Het is allemaal nieuw voor mensen die voor het eerst spelen, en mensen die de vorige spellen hebben gespeeld kunnen de wereld opnieuw ontdekken vanuit een ander gezichtspunt. In de vorige spellen waren er binnen Team Plasma botsende meningen, dus was ik zeer benieuwd hoe de verschillende personen van dat team de Unova-regio zouden zien. Ik wilde een verhaal vertellen vanuit een ander perspectief dan bij de vorige spellen.
Pokémon-spellen worden zowel gespeeld door nieuwkomers als door mensen die de serie al vanaf het begin spelen, wat een delicaat evenwicht vereist voor de scenes waarin het spel wordt uitgelegd. Omdat je voor het eerst echte vervolgen maakte, was er geen model dat je kon volgen of waar je rekening mee kon houden.
Natuurlijk is iedereen bij GAME FREAK goed bekend met Pokémon, dus was het niet moeilijk om te raden hoe het spel voor nieuwkomers zou zijn?
We hebben dit keer ook een Pokémon Center17 in de eerste stad gestopt. Om een of andere reden hadden we dat nog nooit eerder gedaan. 17 Pokémon Center: Een gebouw in de steden die je in de Pokémon-serie kunt bezoeken. Pokémon die tijdens gevechten gewond zijn geraakt, kun je hier laten herstellen. Je kunt hier ook Pokémon achterlaten of weer ophalen.
Bij een compleet nieuw spel, moet je aan het begin veel dingen uitleggen, wat betekent dat het langer duurt voordat je de wereld in trekt. Dat er in deze vervolgen meteen in de eerste stad al een Pokémon Center is, maakt het zowel voor nieuwkomers als ervaren spelers gemakkelijk om te beginnen. De spelwereld wordt ik korte tijd geïntroduceerd, waardoor de vaart in het verhaal blijft.
Er zijn twee soorten spelers van Pokémon Black Version 2 en Pokémon White Version 2; sommige spelen voor het eerst en andere hebben de vorige spellen al gespeeld. Ishihara, wat is er volgens jou voor beide soorten spelers aantrekkelijk aan Pokémon Black Version 2 en Pokémon White Version 2?