Ishihara-san, what do you think Pokémon values?
I wonder… Like the other two just said, I think how interesting the games are – like game world details and gameplay logic – are incredibly important. Stunfisk, which came up earlier, became a hit product at Pokémon Centers.19 (laughs) 19: A store specialising in sales of Pokémon goods. Pokémon Centers are operated by The Pokémon Company and there are currently seven such stores in Japan.
Yes. (laughs) But by making something that draws upon its flatness, like Stunfisk rice crackers, we thought, “This’ll work!” You could say that’s what’s fun about product development. When we made metal charms, we thought that a set of the three Pokémon that the player first chooses would sell the most, but actually the set with Litwick, Lampent and Chandelure was the top seller by far.
Yes. I was like, “Eh? Why?” “The store personnel said “But of course it would sell! Litwick is cute and Chandelure is strong!” and I thought, “Oh, is that so?” (laughs) One charm of Pokémon is how people come to like certain Pokémon for all kinds of reasons, because they’re “strong” or “cute”. In product development as well, it is important to discover something new and keep on inventing.
Lots of people like Pokémon, but there are few occasions for thinking about why they do, so what you all have to say is interesting.
It’s a kind of game in which you use the Nintendo 3DS system's augmented reality21 technology to . The project began with the question of what Pokémon would look like if they really existed. This may be a simplistic impression, but while the Pokémon are heading from the Nintendo 3DS system to the world of Pokémon Global Link, you imagine strange things like, “Maybe they’re passing through this world!” (laughs) 21: Technology for combining virtual data with images of the real world.
And at the exact same time, one of the graphic designers came up with Forme changes for Legendary Pokémon – like Tornadus, Thundurus and Landorus – that appear in Pokémon Black Version and Pokémon White Version. The designs were great, so I thought, “I want to get those Pokémon up and flying and catch them!”
Pokémon Dream Radar is downloadable software just for Nintendo 3DS. Not only do you get to catch Pokémon in Formes you haven’t seen before, but you can then take them into Pokémon Black Version 2 and Pokémon White Version 2. Some pretty surprising other Pokémon show up that make you think, “There are Pokémon like this?!”
Yeah. You can actually bring rare Pokémon you captured with Pokémon Dream Radar into Pokémon Black Version 2 and Pokémon White Version 2, then with Pokédex 3D Pro, you can easily check info on the Pokémon you encounter as you play the two games. Editor’s note: , , and are all separate products; it is not possible to play any of them simultaneously on the same game system.
Come to think of it, it’s our first time to try to bring out a new core game just before movies26 come out. 26: In Japan, the games were released alongside the movie premier for Pokémon The Movie: Kyurem vs The Sword Of Justice.
You have players bring Pokémon Black Version 2 and Pokémon White Version 2 to the cinema.
Yes. This time, you begin playing the game in June and then take it to the cinema. Of course, we’ve prepared it so that people who bring Pokémon Black Version and Pokémon White Version as well as those who bring Pokémon Black Version 2 and Pokémon White Version 2 receive the Pokémon at the cinema. Editor’s note: Traditionally, players taking their copies of certain Pokémon games to Japanese cinemas when attending screenings of Pokémon movies have received new Pokémon via transfer.
These days, working in conjunction with cinemas is nothing special but since it was unprecedented, gaining the cinemas’ approval at first for receiving Pokémon at the cinema was quite difficult.