Yes. I loved it so much that when Pokémon Gold Version and Pokémon Silver Version9 went on sale I lined up at about five in the morning. (laughs) Because of that personal affection, I had the opportunity to go and observe the Pokémon World Championships10 a few times. People from all kinds of countries gathered there;I was surprised at how they could exchange Pokémon without any trouble and play the Pokémon Trading Card Game, even though they didn’t speak each other’s languages. 9: Videogames released for the Nintendo Game Boy Color system in November 1999 in Japan. By appearing on the Game Boy Color system, it allowed Pokémon to appear in various colours for the first time. 10: An official tournament that determines who’s the best in the world of the Pokémon video games and Trading Card Game.
Pokémon is a kind of common language for people from different countries who speak different languages. How many years has it been since the Pokémon World Championships began?
They’ve been going on since 2009 and their forerunner, the Pokémon Card Game World Championships, started in 2004, so it’s been about eight years. Japanese people have stopped winning recently. The winners have been from America or the Netherlands lately, and not long ago it was a kid from Brazil.
The Pokémon World Championships are a valuable occasion for confirming with our own eyes just how much has been accomplished as Pokémon spreads around the world. A long time ago, when Ishihara-san began localising Pokémon, he said that he thought it would be great to hold world championships and now that has come true!
Yes! (laughs) Now almost 30 countries are participating. All kinds of languages are being spoken and like Unno-san said, even though everyone speaks in many different ways, somehow the conversation hangs together. And they don’t feel intimidated either.
The players have a common interest and knowledge, so if they have a medium that resonates with both of them – even without being able to communicate through language – they will be on the same wavelength.
That was incredibly striking, so I thought that in the future, Pokémon might become an even bigger global communication tool than it was then. We wanted to keep developing the communication feature called the Entralink11 that we put in Pokémon Black Version and Pokémon White Version even further. 11: The name of a wireless communicative feature in and .
We put Entralink into Pokémon Black Version and Pokémon White Version, and we were able to pursue some features that hadn’t been there before – for instance, gameplay connecting to Pokémon Global Link12 and visiting someone else’s game. I think it was pretty experimental, though. 12: A website running parallel with and that players access via a computer over the Internet.
There were things that had to be done for the first time, and some features may not have been fully realised.
Taking a drastic step forward leads to whatever comes next. Now, interacting wirelessly in Pokémon is a matter of course, but I feel like when we suggested Iwata Asks - Pokémon HeartGold Version & SoulSilver Version, pushing things over the edge during production led to what came afterwards. That seemingly-reckless effort with regard to some aspect of the game may be one important thing when it comes to Pokémon. 13: An accessory for the Nintendo Game Boy Advance system that made wireless multiplayer gaming possible. It first appeared bundled with and in January, 2004.
That’s right. But Masuda-san says we shouldn’t do that too often. New things are hard on him. (laughs)