Unno, was jij al een fan van Pokémon voordat je eraan ging werken?
Ja. Ik was er zo gek op, dat toen Pokémon Gold Version en Pokémon Silver Version9 uitkwamen ik al om vijf uur ‘s ochtends in de rij stond. (lacht) Vanwege die liefde voor Pokémon heb ik ook de Pokémon Wereldkampioenschappen10 een paar keer bezocht. Mensen van over de hele wereld verzamelden zich daar; het verbaasde me hoe ze zonder problemen Pokémon konden ruilen en de Pokémon Trading Card Game speelden, zonder dat ze elkaars talen spraken. 9 en : spellen voor het Nintendo Game Boy Color-systeem die in november 1999 in Japan verschenen. Dankzij het Game Boy Color-systeem konden Pokémon voor het eerst in verschillende kleuren verschijnen. 10 Pokémon Wereldkampioenschappen: Een officieel toernooi waar wordt uitgemaakt wie de beste spelers ter wereld zijn in Pokémon-videospellen en het ruilkaartenspel.
Pokémon is een soort algemene taal voor mensen uit verschillende landen die verschillende talen spreken. Hoe lang is het nu geleden dat het eerste Pokémon Wereldkampioenschap plaatsvond?
De kampioenschappen begonnen in 2009, en de voorloper, de Pokémon Card Game Wereldkampioenschappen, begon in 2004, dus ongeveer acht jaar. De wedstrijden worden al een tijdje niet meer door Japanners gewonnen. De laatste winnaars komen uit Amerika en Nederland, en een tijdje geleden was het een jongen uit Brazilië.
De Pokémon Wereldkampioenschappen zijn een goede gelegenheid om met onze eigen ogen te zien hoeveel het fenomeen Pokémon heeft bereikt terwijl het zich over de wereld verspreidde. Toen Ishihara een tijd geleden begon met het localiseren van Pokémon, zei hij dat hij het geweldig zou vinden om Pokémon Wereldkampioenschappen te organiseren, en die wens is werkelijkheid geworden!
Ja! (lacht) Tegenwoordig doen bijna 30 landen mee. Er worden allerlei talen gesproken en, zoals Unno al zei, hoewel iedereen zijn eigen taal spreekt, kunnen ze toch met elkaar communiceren, en dat doen ze ook werkelijk zonder terughoudendheid.
De spelers delen hun interesse en kennis, ze hebben een medium dat iedereen aanspreekt. Ze zitten op dezelfde golflengte, ook al spreken ze elkaars taal niet.
Dat heeft me echt geraakt, dus wilde ik de rol van wereldwijde communicatie in Pokémon nog groter proberen te maken. We wilden de communicatiefunctie Entralink11 van Pokémon Black Version en Pokémon White Version verder ontwikkelen. 11 Entralink: De naam van een draadloze communicatiefunctie in en .
We hadden Entralink in Pokémon Black Version en Pokémon White Version gestopt, en daarmee konden we enkele unieke mogelijkheden leveren – spelers konden via de Pokémon Global Link12 bijvoorbeeld verbinding maken en iemand anders spel bezoeken. Maar het was nog wel een beetje een experiment. 12 Pokémon Global Link: Een website die parallel loopt met en en spelers met een pc via internet kunnen bereiken.
Omdat het voor jullie de eerste keer was, waren sommige dingen nog niet helemaal uitgewerkt.
Een drastische stap voorwaarts leidt tot wat erna komt. Tegenwoordig is draadloze communicatie in Pokémon-spellen heel normaal, Iwata vraagt - Pokémon HeartGold Version en SoulSilver Version bij Pokémon FireRed Version en Pokémon LeafGreen Version, was dat een behoorlijk radicale stap die leidde tot wat erna kwam. Die schijnbaar roekeloze inspanningen voor een bepaald aspect van het spel kunnen in Pokémon tot belangrijke dingen leiden. 13 Game Boy Advance draadloze adapter: Een accessoire voor het Nintendo Game Boy Advance-systeem dat draadloze communicatie mogelijk maakte. De adapter verscheen voor het eerst, gebundeld met en , op 20 januari 2004.
Dat klopt. Maar Masuda zei dat we dat soort dingen niet te vaak moeten doen. Hij heeft het soms moeilijk met nieuwe dingen. (lacht)