Was it easy to come up with the title “Game & Wario”?
Well, we decided not to use WarioWare in the title. We were worried about giving people the wrong impression, as this game isn’t the same kind of quick-fire test of reactions that has featured in the series up to now. But we wanted something with a sound that was close to ‘WarioWare’ and the idea was that Wario himself had come up with some of the games on it, so after discussing a number of ideas, we initially went for “Game of the Wario”.
At that point, staff at NOA (Nintendo of America) proposed the title “Game & Wario”.
It’s a play on the old handheld Game & Watch19 games, and as both ‘Wario’ and ‘Watch’ start with a ‘W’, we thought that this would work really well visually, as a logo.19. The Game & Watch series were LCD portable games produced by Nintendo between 1980 and 1991. Each model featured a single game. The first game was called ‘Ball’ and was released in Japan in April 1980, with ‘Chef’ released in Japan in September 1981. See the Iwata Asks: Game & Watch interview for an in-depth discussion of the series.
It had a slightly weird ring to it, but I mean that in a good way, and as it was a title suggested by native English speakers, we thought it would work.
The Japanese title for WarioWare is “Made in Wario” which was a play on “Made in Japan”, but this didn’t work in English.
Yes, it’s not correct English, is it? So you decided that instead of this incorrect English, you would use “WarioWare Inc.” as the title outside of Japan.
But this time it was the other way around, with the suggestion coming from overseas! (laughs)
We then decided to make the names of the 16 games sound like old Game & Watch titles.
Yes, that’s right. The original Game & Watch titles tended to be very plain, with names like ‘Ball’ and ‘Chef’.
Now, I also wanted to ask about Miiverse20.20. A network service for enjoying games even more with people all over the world through Mii characters, which is integrated into Wii U on a system level.
Staff at Mario Club21, who worked on debugging the game, had a lot of fun with that, didn’t they?21. Mario Club Co., Ltd. is the company that carries out testing and debugging of games developed by Nintendo.