As the project came to an end, you required some “All-Star Assistance”. Would you say that one of the main reasons why this was necessary was because this was a WarioWare game in one sense, while at the same time, it wasn’t?
That made it impossible for a single director to ensure that each individual game was fully realised and complete.
There were of course games that we had completely finished, but as we reached the end of the project, time pressure made it impossible to stay on top of everything.
There were four titles we asked for help on. Kazuhiro Yoshikawa-san12 helped with ARROW , Nobuo Matsumiya-san13 helped with KUNG-FU . Kensuke Tanabe-san14 and Risa Tabata-san15 assisted us with two games, ASHLEY and ISLANDS .12. Kazuhiro Yoshikawa works in Nintendo’s Software Planning & Development department, and has overseen work on titles including Kirby’s Adventure Wii.13. Nobuo Matsumiya works in Nintendo’s Software Planning & Development department, and has overseen work on titles including Jam with the Band and Kirby’s Epic Yarn. He featured in the Iwata Asks discussion of Kirby’s Epic Yarn.14. Kensuke Tanabe works in Nintendo’s Software Planning & Development department, and has worked on the Paper Mario series, Donkey Kong Country Returns, and the Metroid Prime series. He has featured in an Iwata Asks discussion of Iwata Asks - Donkey Kong Country Returns.15. Risa Tabata works in Nintendo’s Software Planning & Development department, and has worked on the Metroid Prime series and Donkey Kong Country Returns. She featured in the Iwata Asks discussion of Iwata Asks - Donkey Kong Country Returns.
Did you not find that having lots of new people coming along and offering their opinions ended up confusing things for the dev team?
It was really overwhelming, in all sorts of ways! (laughs) You’d ask Abe-san something, and he’d say something along the lines of: “Oh, I’ve left that in Tanabe-san’s capable hands.”
My position was that once I’d asked someone to work on a task, I would basically leave them to it. I felt that if I weighed in with my opinions, it would just complicate things.
We also got lots of people to help out on the design side. I felt that ‘SKI’ and ‘ISLANDS‘ in particular would benefit from some polishing of the 3D graphics.
I asked Kobayashi-san and his colleagues to supervise work on those two titles, and a 3D design team was formed in the Software Planning and Development department.
So these supervisors ended up forming a team and actually creating graphical content for you! (laughs)
That’s right. They were fully committed to this task for a period of about six weeks.
‘ISLANDS’ in particular was a real challenge. It features characters who are catapulted through the air, and players compete to see how many they can get to land on the target island. Then at a critical juncture, a battle broke out...