Was het eenvoudig om de titel “Game & Wario” te bedenken?
Nou, we besloten ‘WarioWare’ niet in de titel te gebruiken. We wilden mensen niet het verkeerde idee geven, want in dit geval is het geen spel dat je snelle reacties test, terwijl de serie daar tot nu toe juist bekend om stond. Maar we wilden een titel die een beetje als ‘WarioWare’ klonk en het idee was dat Wario een aantal spellen van deze titel zelf had bedacht, dus nadat we een aantal ideeën hadden besproken, kozen we in eerste instantie voor “Game of the Wario” (Spel van de Wario).
Op dat moment stelde het personeel van NOA (Nintendo Amerika) de titel “Game & Wario” voor.
Het is een verwijzing naar de oude, portable Game & Watch19-spellen. En omdat zowel ‘Wario’ als ‘Watch’ met een ‘W’ beginnen, dachten we dat dit visueel, als logo, erg goed zou uitpakken.19. De Game & Watch-serie bestond uit portable LCD-spellen die tussen 1980 en 1991 door Nintendo werden geproduceerd. Elk model bevatte één spel. Het eerste spel heette ‘Ball’ en werd in 1980 uitgebracht in Japan. Het tweede spel, ‘Chef’, verscheen in september 1981 in Japan. Zie het Iwata Vraagt: Game & Watch-interview voor een diepgaand gesprek over de serie.
De Japanse titel van WarioWare is “Made in Wario” (Gemaakt in Wario), wat een variatie is op “Made in Japan” (Gemaakt in Japan), maar dit werkte niet in het Engels.
Ja, het is geen correct Engels, hè? Dus jullie besloten in plaats van dit foutieve Engels buiten Japan de titel “WarioWare Inc.” te gebruiken.
Maar deze keer werkte het andersom en kwam het voorstel uit de Verenigde Staten (lacht)!
Vervolgens besloten we de namen van de 16 spellen te laten klinken als oude Game & Watch-titels.
Ja, precies. De oorspronkelijke Game & Watch-titels waren doorgaans erg simpel, met namen als ‘Ball’ en ‘Chef’.
Goed, ik wilde ook wat vragen over Miiverse20.20. Een netwerkdienst die via Mii-personages interactie tussen spelers van over de hele wereld mogelijk maakt en op systeemniveau is geïntegreerd in het Wii U-systeem.