In general, I start by receiving the enemy specs from Aonuma-san and considering the designs and functions there. Then, once the specs have come together somewhat, I go to Morita-san at SRD and have him make them move.
So how the boss appears is the beginning, how the boss attacks is the development, how you beat it is the turn, and how that boss ends up is the conclusion.
Right. I just provided a framework and Morita-san and Takizawa-san fleshed it out while I waited and looked forward to seeing how it would turn out. But early on in development, I was groping around and drew some of my own sketches.
Yes. I was once a designer myself. (laughs) But one day, I showed Takizawa-san a sketch I had drawn and said, “I want you to make an enemy like this.” He cut me down, saying, “Aonuma-san, could you please stop drawing your own sketches?”
I thought, “But why?” and asked if my drawing was really that bad. He said it solidified the appearance, whereas he would rather be free to draw what he wants.
That’s OK. Because of such strong feelings, we were able to have a number of enemies with distinctive characteristics. In fact, Takizawa-san and Morita-san turned out a bunch of stuff far beyond what I had ever imagined.
I was practically a new guy and Morita-san was already a veteran, so I went back and forth to SRD as if I were training under him.
Back when we were in the former head office?7 7Former head office: Currently the Nintendo Kyoto Research Center in Higashiyama Ward, Kyoto City. In 2000, Nintendo moved its head office to Minami Ward, Kyoto City.
That’s right. SRD was in a different building than EAD. You could go in barefoot, which felt good, so I always went over.
Yes. (laughs) I explained the enemies to Morita-san and he put the programming together right away. I’d look at it and say, “Could you make this a little more...” and about 15 minutes later, he’d show me the new movement. We did that over and over. I think that substantive back-and-forth time was a great learning experience. I learned how to do things as if I were playing catch.
That’s quite a valuable experience to have in your third and fourth years. It was like you became an apprentice to Morita-san who has been in this business since the early days of the Famicom system.