All right, now let’s talk about Steel Diver.
A lot of different titles are being developed for the Nintendo 3DS system right now, but among them Steel Diver seems somewhat plain. It’s a game where you control a submarine that doesn’t go very fast.
First, I want to know what motivated you to complete the development of this game at this time. Steel Diver actually has a very long history, which I’m sure some people will remember. When we first showcased the Nintendo DS system at E3 20048, it was displayed as a reference title. Consequently, it has been in development for a very long time. But then I have to wonder why it’s being released for the Nintendo 3DS system now. 8 E3 (Electronic Entertainment Expo): A video game-related trade show held in Los Angeles.
You’re right that the development time was very long, but its initial planning started off even long before the Nintendo DS demo version was made. In short, I always wanted to make a flight-simulation game.
But, in terms of a flight-simulation game, you had already made Pilotwings9 back during the Super Famicom era. You got to fly planes and many other things in that title. Have you still been keeping that desire? 9 Pilotwings: A game released in December 1990 for the Super Famicom (Super NES) system in Japan, and Pilotwings 64 released for the Nintendo 64 system in June 1996 in Japan. A new title in the series, entitled Pilotwings Resort, is currently under development for the Nintendo 3DS system.
It’s simulating the actual control of the machine. In the same way that flying a plane in real life is difficult, the controls for these games were difficult too.
That’s right. It’s the polar opposite of the “controls” for the action games I usually make.
Yes. In the action games that you are mainly involved with, you’re able to do lots of things with a single controller. You prioritise responsiveness more than anything, and sometimes you’ll even ignore the laws of physics to achieve that. However, for a flight-simulation game you’ll have to control the vehicle in the same way that it works in the real world.
Right. That’s why, in flight-simulation games, it’s common to go straight to the “Game Over” screen because of things like “the mistake you made 30 seconds ago.”
That does sound like the polar opposite of how it is in an action game. It seems to me that you’re interested in games at both ends of the spectrum.