Wat deed jij terwijl Capcom aan Zelda werkte, Aonuma?
Majora’s Mask was voltooid en de ontwikkeling van The Wind Waker 16 was begonnen. We maakten dus tegelijkertijd een 3D-Zelda en een Zelda voor een draagbaar systeem met Capcom. De twee werden parallel ontwikkeld. 16The Legend of Zelda: The Wind Waker: een actie-avonturenspel voor de Nintendo GameCube dat in Europa werd uitgebracht in mei 2003.
In 2001 werden Oracle of Seasons en Oracle of Ages uitgebracht, en in 2004 The Minish Cap 17. Kort nadat ik producer werd, nam ik de ontwikkeling van The Minish Cap over. 17The Legend of Zelda: The Minish Cap: een actie-avonturenspel voor de Game Boy Advance dat in Europa werd uitgebracht in november 2004.
En terwijl je werkte aan The Minish Cap, was je al voorbereidingen aan het treffen voor Twilight Princess 18. 18The Legend of Zelda: Twilight Princess: een actie-avonturenspel voor de Wii en Nintendo GameCube dat in Europa werd uitgebracht in december 2006.
Inderdaad. En terwijl we Twilight Princess maakten, werkten we aan Phantom Hourglass 19 voor de DS. 19The Legend of Zelda: Phantom Hourglass: een actie-avonturenspel dat in Europa werd uitgebracht in oktober 2007. Het was de eerste titel in de Zelda-serie voor de Nintendo DS.
Ja. Het kostte drie jaar om Phantom Hourglass te voltooien,en Spirit Tracks was in twee jaar voltooid. In Zelda-termen gesproken, hadden we de wind in de zeilen. (lacht)
Ja, daar lijkt het op. (lacht) Tezuka en Nakago, ik hoorde dat jullie niet direct meewerkten aan de ontwikkeling van Spirit Tracks, maar pas in een latere fase als testers hebben dienstgedaan.
We speelden het spel terwijl het nog in ontwikkeling was, en gaven feedback. Ik heb het spel helemaal uitgespeeld, en vond het goed.
Niet jokken, Nakago! Je stopte er regelmatig mee om te zeggen: “Dit is niet goed!” (lacht)
Eh… laat mij het uitleggen. In Zelda-spellen moeten we altijd goed rekening houden met nieuwkomers. Als producer moest ik vanaf het begin van de ontwikkeling alles in de gaten houden en ervoor zorgen dat alles op de juiste manier wordt uitgewerkt, zoals Miyamoto dat meestal doet. Toen, halverwege het project, verschenen er opeens twee oudere adviseurs. Ze gingen het spel testen, en kwamen al snel bij dingen waar ik nog niet aan toe was gekomen.
Ze vonden natuurlijk problemen in de plaatsen die jij nog niet had opgepoetst. (lacht)
Ze namen me onder vuur over dingen die ik nog niet eens had gezien. Ze zeiden “Tot hier is het goed, maar daarna is het verschrikkelijk.” Ik moest echt racen om ze bij te houden.