Dat geldt ook voor de puzzels met het subpersonage.
Ik denk dat de mensen die aan Spirit Tracks werkten hun eigen definities van wat Zelda is hebben aangenomen, en nieuwe manieren van spelen maakten zonder te breken met oude tradities.
De persoon die de puzzels met het subpersonage bedacht was ook een voormalig programmeur, net als regisseur Iwamoto. De puzzels die deze planner bedacht spreken andere delen van je hersenen aan dan gebruikelijk.
Bij EAD werken veel planners met een achtergrond in Design – zoals Miyamoto-san, Tezuka-san, en jij, Aonuma-san – en relatief weinig mensen met een achtergrond in programmeren, toch? Denk je dat de puzzels dit keer anders dan gebruikelijk zijn, juist omdat ze zijn bedacht door iemand uit de programmeerhoek?
Ja, dat denk ik. De puzzels zijn echt anders. Toen ik ze probeerde kreeg ik heel vaak zo’n gevoel van “O, nou snap ik het! Dat had ik nooit kunnen bedenken!”
Als die puzzels door de speler zijn opgelost, krijg hij vast zo’n gevoel van “Hé, kijk mij eens! Was dat niet slim van mij?!” Dat is één van de beste dingen bij de puzzels van Zelda.
Er was één puzzel waar ik maar niet uitkwam. We bevonden ons nog steeds in de ontwikkelfase, dus dacht ik “het is vast een fout”. Ik ging naar de planner en zei “dit valt zeker niet op te lossen?”, maar hij zei heel koeltjes “Jawel hoor.” (Lacht)
En zo werd de tweede helft van de ontwikkeltijd een soort wedstrijdje wie het slimste was, tussen de planner en mij. (Lacht) Ik zei “Deze ga ik absoluut oplossen!”.
Goed dan, is er nog iets anders dat je de spelers wilt vertellen over Spirit Tracks?
Als je kijkt bij de registraties op Club Nintendo zie je dat relatief veel vrouwen Zelda op de DS hebben gespeeld, ook al bestaat het Zelda-publiek traditioneel gezien vooral uit mannen.
Mijn vrouw heeft het spel ook helemaal uitgespeeld. Normaal gesproken speelt ze niet veel games, maar toch heeft ze zich er helemaal doorheen geworsteld. Dus zou ik graag willen dat vrouwen dit spel ook gaan spelen. Toen we het spel lieten testen, vroeg ik om “mensen die niet zo bekend waren met Zelda”. Ze lieten een vrouwelijke medewerker het spel spelen, en ze schreef in haar rapport “Ik wist niet dat het spelen van Zelda zo’n grote voldoening kon schenken. Op sommige momenten was ik echt trots dat iets was gelukt.” Misschien heeft ze sommige van die dingen uit beleefdheid naar de ontwikkelaars gezegd, maar toch.
Eén van Zelda’s voornaamste kenmerken is dat geweldige gevoel van voldoening, en ze had het spel daadwerkelijk gespeeld toen ze dat zei, dus ik denk niet dat ze alleen maar aardig wilde doen.