Thank you for waiting, Yamagami-san.
Over the last 11 years, this is the first Kirby game you have worked on. Could you tell us what you thought when you and Hattori-san became involved with the project and what you thought you would tell the team in order to complete it?
Sure. When first approached about it, I couldn’t understand why the three previous games had been cancelled. I thought if I could unravel that mystery, I would be able to come up with a measure against it. But looking at each of the games, they were all fairly complete. Even if I gathered info on why they got cancelled, I couldn’t quite grasp the reason. So I stopped looking for the reason and decided to work with the parts that already existed. Then I tapped Hattori-san, who’s good at lining up parts.
That’s right. And then I added (Kazuhiro) Yoshikawa-san12, who’s good at action games, and paired the two. When development began, since the previous three attempts had been cancelled, the three of us were very thorough about trying to convey to HAL Laboratory exactly what we had in mind. Above all, we wanted a product that would, without fail, go on sale. Meetings began about March last year, and at that time we were very clear, saying, “We’re going to put it on the market in August or September next year. It’s already decided, so we have to complete it.” 12Kazuhiro Yoshikawa: Software Development Department, Entertainment Analysis & Development Division.
That’s right. Instead of giving them the big concept early on, at first we said, “Make a single-player game.” We knew we definitely wanted a game for four players, but we thought laying it all on them at once would be too much of a burden, so we had them focus on a single-player game at first, and then gradually introduced the multiplayer element. Then, we tried to express ourselves as best we could with regard to the specs that were done, saying, “We’ve come this far,” and, “Considering the stage we’re at, it’s looking good.”
Exactly. We were thorough about conveying our feeling as clearly as possible that it was going well. We wanted them to feel how complete it was.
All right, Hattori-san. You weren’t working on this game the whole time, so how did it feel all of a sudden when they handed you a bunch of parts and made the unreasonable demand that you do something with them?
I started under banks of threatening clouds. I was hearing from everyone at the company how three games had ended incomplete and nothing had been finished for over ten years, so I felt… threatened. (laughs)
I was a little scared at first. I thought, “I’ll pull an all-nighter with everyone to get myself fired up!” But once I got started, I’d never worked on a project before that I could just leave to the developers with such assurance.
I was confident from the first meetings that it would be all right. I thought, “This’ll definitely get finished. There’s no way it won’t.”
Oh, I suppose so. (laughs) But I really couldn’t think of a reason why it wouldn’t. And that wasn’t just a logical conclusion, it was because of the team’s exuberance. I mean, after three failures, their eyes were ablaze!
Yes, the fourth time, you feel the past as a weight and lose motivation. Just when you were thinking that, a team of people overflowing with love for Kirby, with eyes ablaze, tackled their work fast and furiously.
Yes! They showed us all kinds of things, saying, “Isn’t this awesome?!” (laughs) So I was dead certain from the very beginning that they would complete it. To illustrate, the only two requests we had to make were that they keep the Super Abilities and allow four players to all play Kirby at the same time.