Yoshi's New Island is het eerste deel in de serie sinds Yoshi's Island DS uit 2006.
Yoshi's oude vertrouwde fladdersprong, stampsprong en eierworpen zijn weer terug, naast nieuwe krachten en uitdagingen die gebruik maken van de onderdelen van Nintendo 3DS. Gebruik reusachtige eieren die Mega-Eggs heten, om blokken en pijpen te vernietigen en geheimen te onthullen. Hoe meer je vernielt, hoe meer de Mega-Egg-meter gevuld wordt, wat je extra levens oplevert!
Het prachtige uiterlijk is gebaseerd op verschillende kunstmaterialen, waaronder olieverf, waterverf en pastelkrijt.