Ja. Op de E3 in 20045 lieten we voor het eerst het Nintendo DS-systeem zien. Dat is waar Steel Diver begon, als een technische demo. 5 De E3 (Electronic Entertainment Expo) is een videogamebeurs die jaarlijks wordt gehouden in Los Angeles.
Mijn indruk destijds was dat het goed werd ontvangen. Veel mensen zeiden dat ze het leuk vonden om te spelen. Maar het zag niet meteen het levenslicht. Daarna waren jullie druk met onder meer de ontwikkeling van Wii Fit6. 6 Wii Fit is een fitnessachtig spel dat in december 2007 in Japan werd uitgebracht voor het Wii-systeem.
Een flinke tijd na die E3. NOA (Nintendo of America) wilde dat we het uitbrachten voor het Nintendo DSi-systeem.
Ik bleef hem maar op de huid zitten. “O, trouwens, hoe gaat het daarmee?” “Je maakt het nog wel een keertje af, hè?” “Wat ga je daar aan doen?”
Het personeel van NOA vond het leuk en Giles’ team was juist weer beschikbaar, dus zei ik tegen Sugiyama-san: “Waarom werken jullie er niet samen aan?”
We vonden het geweldig dat je iedere dag langs kon komen. We konden ieder detail meteen bespreken en de werking van het spel dagelijks bijstellen, dus de ontwikkeling verliep soepel.
Aan dit project werkte een mengeling van mensen van Vitei en EAD mee. Het ontwikkelproces verliep alsof Vitei tijdelijk onderdeel was van EAD. Eerst was er maar één spelstand en maakten we het spel voor het Nintendo DSi-systeem.
Precies. Aanvankelijk was het bedoeld als een Nintendo DSiWare7-downloadtitel. 7 Nintendo DSiWare zijn spellen en applicaties die tegen inwisseling van Nintendo DSi Points uit de Nintendo DSi Shop kunnen worden gedownload naar Nintendo DSi- en Nintendo DSi XL-systemen.
We begonnen het spel te maken als een Nintendo DSiWare-titel. Maar we vonden dat de titel het in zich had om nog groter te worden, en dus besloten we om er verpakte Nintendo DS-software van te maken, bedoeld voor verkoop in de winkels. Daarom begonnen we na te denken over het toevoegen van andere spelstanden, zoals een tweede poging om iets als Iwata Vraagt: Nintendo 3DS8 te maken, dat we onlangs bespraken in ‘Iwata vraagt’. 8 Kaisen Game: Radar Mission is een spel dat in oktober 1990 in Japan werd uitgebracht voor het Game Boy-systeem. Het bevatte twee zeeslagspellen. In het ene spel draaide het om oorlogsvoering met duikboten en torpedo’s, en in de andere moest je de radar gebruiken om een vijandige vloot te vernietigen. Het spel werd onder de titel Radar Mission uitgebracht in Europa. (‘Kaisen’ is Japans voor ‘zeeslag’.)