Metroid Dread Report Vol. 10: To those departing for ZDR
Welcome to the Metroid Dread Report! This series will introduce the newest information on Metroid Dread for Nintendo Switch and the world of the Metroid series, along with behind-the-scenes glimpses from the game’s development team.
It's time! Metroid Dread launches on October 8th (that's tomorrow!) for Nintendo Switch.
To all of you who plan to explore this uncharted alien world alongside Samus Aran (and experience the dread within!), we have a few parting transmissions from the developers. In this report, the teams responsible for the game’s design, visuals, programming, sound effects, and music each share thoughts about key areas of their work they wish to highlight.
"Once the key elements and the vision of the game were established, we started an iterative process of design where both gameplay and level design feed each other constantly."
"Also, every area has a distinct premise behind it, something that makes it unique. The layouts have been thought through and adapted to perfectly fit all the capabilities of the most versatile Samus that we’ve ever seen. Events, enemies, abilities, secrets, and so forth...we had to balance all of these pieces and their placement, not only for the first time a player visits an area but also the next, where they may be bringing new perspectives and opportunities for further exploration. Please enjoy the core element of what makes a Metroid game: the fun of exploration."
"When the concept of the E.M.M.I. was decided, we immediately realised that it was going to be a challenge of extraordinary proportions. For one thing, the E.M.M.I. had to be formidable opponents, capable of hunting down Samus even with all her new navigation enhancements. In addition, they had to make you feel afraid, so that every time you met them your heart would skip a beat."
"They are machines capable of deforming and twisting their bodies in eerie ways, allowing them to adapt to any type of terrain or mobility need. We created a whole new navigation technology, different from other characters, so that they would be able to tirelessly chase Samus through an intricate labyrinth."
"Each E.M.M.I. has its own unique abilities that it skillfully uses to hunt down Samus. But that's not enough: the E.M.M.I. are always looking for Samus, they remember where they deduce that she may be, and they try to locate her, even if they lose track of her."
"If Samus is detected, the E.M.M.I. will relentlessly chase after her, and there is little room for error when escaping them. Heed our warning and please be careful around the E.M.M.I."
"From the very beginning, we were clear that we needed to put special effort into visually updating Samus to modern standards while still keeping her essence. At the same time, we wished to make her appear more agile, faster, and more lethal than ever before."
"From a modelling standpoint, the armour needed to balance the traits from her more powerful and classic side with a mix of flexible and robust materials that stressed her more agile and athletic side."