Fujioka-san, if someone who didn’t know anything about Monster Hunter suddenly asked you what kind of game it is, how would you - as simply as possible - answer?
As simply as possible? I’m not sure. That’s difficult. I suppose I’d say, “It’s a hunting game.” But I guess a lot of people might not quite get what I meant.
If a game is excessively brutal, the gameworld gets too forbidding and isn’t a comfortable place to be.
The actual actions you perform within the game are heavy in their own way. But while it’s that kind of world, you get various kinds of enjoyment out of it. I wanted to make a world that wouldn’t be brutal.
The home console series is especially like that. It’s got a lot of leeway. Dinosaurs are exciting for adults as well as children. That inspires you to enter into this world, and when you do, you find it’s an enjoyable one. I like that.
To put it another way, I always think of this game as a theme park. Once you go in, you find a fun world, and just doing something there is fun.
You’d get in trouble if you did that! (laughs) But I do love theme parks. Once you enter, it’s a different space. You don’t particularly gain anything from it, but just being there is fun.
I understand. Just like a theme park, there’s a comfortable world, and monsters live there. You can hunt them, but those who don’t want to can go fishing. If you encounter a monster you can’t defeat on your own, you cooperate with others to defeat it. And after you beat it, you receive a reward. That’s fun, so lots of people keep playing. That’s what the Monster Hunter games are about, right?
But I imagine most people who don’t know anything about it think they have to hunt.
Probably, but it’s not really true. Oh right, I just remembered something. When I first started making Monster Hunter, I had a certain world in mind that I was inspired by. Remember that old manga called Hajime Ningen Gyatoruzu2? 2Hajime Ningen Gyatoruzu: A comedy manga set in prehistoric times. It was created by Shunji Sonoyama and started appearing in 1974 in a primary school manga magazine published by Shogakukan. The same year it was made into an anime. (Editor’s note: The manga is known for the characters eating a comically illustrated piece of meat on a bone, or “manga meat”.)