Fujioka, als iemand die niets van Monster Hunter weet je zou vragen wat voor soort spel het is, hoe zou je het dan in een paar woorden omschrijven?
Ja. Als je het hebt over jagen, roept dat een hardvochtig beeld op. Ik heb er tijdens het maken van het spel goed op gelet dat het niet te bruut werd.
Als een spel te bruut is, wordt de spelwereld te dreigend; een plek waar je je niet in thuis voelt.
De dingen die je in het spel doet zijn heftig op hun eigen manier. Maar hoewel de wereld nou eenmaal zo is, kun je er op verschillende manieren van genieten. Ik wilde een wereld creëren die niet barbaars is.
Vooral de console-versie is zo. Je krijgt veel vrijheid. Dinosaurussen zijn spannend voor zowel volwassenen als kinderen. Dat zorgt ervoor dat je de wereld binnengaat. En als je dat doet, kom je erachter dat het een plezierige wereld is. Dat is wat ik leuk vind.
Anders gezegd, als ik aan dit spel denk, denk ik aan een pretpark. Eenmaal binnen ontdek je een fantastische wereld, en de dingen die je er doet zijn leuk.
Daar zou je door in de problemen komen! (lacht) Maar ik houd echt van pretparken. Je bent er in een andere wereld. Je schiet er niets mee op maar het is gewoon leuk om er te zijn.
Ik begrijp je. Net als in een pretpark bevind je je in een prettige omgeving, alleen leven er monsters. Je kunt erop jagen, maar als je dat niet leuk vindt, kun je ook gaan vissen. Als je een monster tegenkomt dat je in je eentje niet aankunt, kun je samenwerken met anderen om hem te verslaan. En als je hem hebt verslagen, ontvang je een beloning. Dat is leuk, dus veel mensen blijven het spel spelen. Dat is waar het om draait in de Monster Hunter-spellen, toch?
Maar ik vermoed dat veel mensen die niets over het spel weten denken dat ze moeten jagen.
Waarschijnlijk, maar dat is niet helemaal waar. O, ik herinner me net iets. Toen ik net begon aan Monster Hunter, had ik een bepaalde wereld in gedachte waar ik door werd geïnspireerd. Ken je die oude mangastrip, Hajime Ningen Gyatoruzu2 nog? 2Hajime Ningen Gyatoruzu: een komische mangastrip die zich afspeelde in prehistorische tijden. De strip was van de hand van Shunji Sonoyama en werd vanaf 1974 gepubliceerd door Shogakukan in een mangamagazine voor basisschoolleerlingen. In hetzelfde jaar werd er een tekenfilm van gemaakt. (Opmerking: de strip staat bekend om de figuurtjes die aan een grappig getekende homp vlees aan een bot zaten te kluiven.)