What were you thinking as you started on Monster Hunter Tri?
The timing was right for being bold and building from the ground up. I’d worked with Fujioka on the home console series, but it seemed to us that somehow we had reached an end. So we decided to scrap everything we’d established so far, even the system, and build it again from the ground up.
No. We wanted to be bold and pack in ideas from the ground level up. That’s how much we felt we had run up against certain limits.
The challenge was how you would do it if you decided to start from zero and make something entirely new. But didn’t that make you uneasy?
We were incredibly uneasy. Since we’d started making Monster Hunter, we had dealt with all kinds of people and formed a relationship with users, and many were saying that it could be much better. We ourselves had also frequently wondered while working on the series if we should have done something different. But it would have been difficult to do so if we keep the same framework as previous games.
So in order to achieve what you’d always wanted to but had been unable to, the only thing to do was go back to the ground level and start over from zero.
That’s exactly what I thought. I wanted to make Tri something that would really surprise those who were used to the series and make them think “This is awesome!” and “This is exciting!”
So we decided to rethink it from the ground up. It was really hard work, but we tackled it with a great deal of excitement. We enjoyed making each new thing one by one, and were amply rewarded for our hard work.
And even as you reformulated the game’s contents from the ground level up, you chose Wii as the platform.
The fact that Wii appeared while we were thinking about revitalising Monster Hunter from the ground up was the best possible timing. We were certain we could provide fresh excitement through game control and we were excited about the challenge, so we decided to make the world of the new Monster Hunter for Wii. It is, of course, a sequel, but we addressed it with a fresh spirit as if we were making a new game.
But at first we were just getting a feel for things. We didn’t know much about the Wii hardware and had no idea how much was possible with it.
With a machine you’re familiar with, you have a sense for what you need to do to achieve a certain effect, as well as for what can’t be done.
That’s why we were so uneasy. But we felt like we were creating something new, so in some ways we were in a state of positive excitement.