We talked about that during the Iwata Asks: Super Smash Bros. Brawl
When you hear fighting games, you can’t help but think of having to execute fancy combos.
But I do like the organic, ad lib nature that happens distinctively in fighting games, rather than learning specific ways to get stronger.
As a player, however, aren’t you really good at unleashing combos? You seem to have been very good at it.
Oh no, I can only do easy ones. If I looked good to you, that was because I was winning at reading my opponent.
Recently, I played a new fighting game that had a combo practice mode, but now matter how much I practiced, I could only do about 5 of the 16 available. Really, I was like, “I can’t play today’s fighters!” I’m also not as young as I used to be.
But I had sensed that for a long time, so instead of asking players to pull off specific combos that require instant elaborate manipulation, I wondered how I could bring out an element of ad lib.
Oh, so that was a reason behind the idea of being able to smash your opponent off the stage when their cumulative damage had built up?
Come to think about it, didn’t we talk about this before? As a matter of fact, it’s a really simple thing. Fighting games seem to be about making specific combos, but I wondered how we could draw out that element of ad lib that I liked so much and thought it would be fun to have the reactions change every time. The result was putting in cumulative damage.
By doing that, what you need to do will change depending on the situation. Players will engage in more ad lib - including the by-chance happenings that occur when players who aren’t very good are just punching buttons that can change the course of play. Is that right?
Now so many people have played it, so if you told them that Super Smash Bros. is that kind of game, they would understand.