We spraken daarover tijdens het Iwata Asks: Super Smash Bros. Brawl.
Vechtspellen hadden zich zo ontwikkeld, dat de persoon die de beste combo’s uitvoerde almaar sterker werd.
Ik vind het organische en het toeval in vechtspellen leuker dan het zoeken naar manieren om sterker te worden.
Maar ben jij tijdens het spelen juist niet heel goed in het uitvoeren van combo’s? Volgens mij was je daar erg goed in.
O, nee. Ik kan alleen de makkelijke. Als je dacht dat ik goed was, dan kwam dat omdat ik mijn tegenstander goed inschatte.
Maar dat gevoel had ik al een tijdje, dus in plaats van spelers te vragen om bepaalde combo’s uit te voeren met ingewikkelde knoppencombinaties, vroeg ik me af hoe ik het toevalselement kon gebruiken.
O, dus dat was het idee achter de mogelijkheid om je tegenstander uit het level te gooien als zijn cumulatieve schade hoog genoeg was?
Daardoor hangt het van de situatie af wat je moet doen. Spelers krijgen te maken met toeval als ze het tegen elkaar opnemen, inclusief gelukstreffers als onervaren spelers in het wilde weg op de knoppen drukken, en daarmee het verloop van het spel veranderen. Zeg ik dat goed?
Er zijn inmiddels zo veel mensen die het spel hebben gespeeld, dat als je ze zou vertellen dat Super Smash Bros. zo’n soort spel is, ze dat niet zouden begrijpen.