Onze focus tijdens de ontwikkeling
Hallo, allemaal! Mijn naam is Akinori Sao en ik ben een schrijver die altijd vrolijk wordt als hij het Star Fox-deuntje hoort. Maar goed, laten we beginnen aan het laatste deel - het laatste level, zogezegd - van ons Star Fox Zero-interview. Meneer Miyamoto vertelde in ons vorige interview met stralend enthousiasme dat hij voor het eerst in 20 jaar weer als regisseur had gewerkt.
In dit laatste gesprek nemen we een kijkje naar het ontwikkelingsproces en komen we te weten wat een ervaren regisseur als meneer Miyamoto en een groentje als meneer Hayashi wilden bereiken met Star Fox Zero. Uiteraard gaan we het ook hebben over Star Fox Guard, dat samen met Star Fox Zero werd uitgebracht, en een korte animatie die je online kunt bekijken. Oké, daar gaan we!
Sao: Er is veel om van te genieten in Star Fox Zero, maar ik wil graag weten aan welke gameplay-aspecten jullie de meeste aandacht hebben besteed tijdens de ontwikkeling?
Miyamoto: Voor mij was het vooral belangrijk dat het voelde alsof je echt een piloot was.
Sao: Dat zie je volgens mij ook terug in de stemmen die je in de cockpit hoort, zoals we bespraken in het eerste deel van dit interview.
Miyamoto: Ja, dat was daar een onderdeel van. Maar daarnaast kun je ook je eigen strategie verzinnen en uitvoeren om je score te verbeteren. Dat soort dingen werken ook mee.
Sao: Ja, het is belangrijk dat je je niet blindelings in de strijd stort, maar een tactische aanpak bedenkt en die vervolgens uitprobeert.
Miyamoto: Precies. Ik denk dat zoiets de voldoening van een actiespel vergroot. Actiespellen zijn soms moeilijk, en ik weet zeker dat er genoeg spelers zijn die zouden willen dat ze wat makkelijker waren. Maar voor mij is de aantrekkingskracht van een actiespel dat je beter wordt naarmate je meer speelt. Dus iemand die in het begin niet erg goed is, heeft ruimte om zich te verbeteren en kan daar veel voldoening uithalen. We wilden een game maken waarbij dat mogelijk was. Nietwaar, Yugo?
Hayashi: Ja, dat klopt. We hadden het de vorige keer over de plaatsing van de gebouwen, en hetzelfde geldt voor vijanden en andere objecten. Ik overlegde vaak over hun posities met meneer Miyamoto, en was lang bezig om ze precies goed te krijgen. Alles is zo opgesteld dat je elk level keer op keer kunt spelen terwijl je je score langzaam verbetert.
Sao: Aha. Dus het is zo ontworpen dat het in het begin vrij moeilijk lijkt, maar als je doorzet, word je steeds beter.
Miyamoto: Inderdaad. Als je hetzelfde level steeds weer opnieuw speelt, ontdek je gegarandeerd nieuwe dingen. Daar moet ik ook bij zeggen: in een game als deze zul je altijd je eigen manier vinden om een level te benaderen.
Sao: Dus als je hetzelfde level keer op keer speelt, vind je uiteindelijk een vaste manier om het te benaderen.