Wat leidde er bij PlatinumGames toe dat jullie het project een tweede keer aan Nintendo lieten zien? Ik neem aan dat het niet eenvoudig was om het plan te herschrijven.
Dat is waar. Voor PlatinumGames draaide het project om de personages, dus we lieten het een tijdje voor wat het was omdat we wisten dat het moeilijk zou worden als we geen toestemming kregen. In werkelijkheid werkte Kamiya al enige tijd aan een nieuw project.
Maar door een combinatie van factoren werd dat nieuwe project in de wacht gezet. Dus toen Kamiya en ik bespraken wat we daarna zouden doen, haalde hij me over door te zeggen, ‘Ik wil heel graag dat andere project doen.’
Nadat we de verschillende factoren hadden bekeken, besloten we de oorspronkelijke speelstijl zo te laten. We maakten een demo op een pc, waarin we de bestaande personages vervingen door superhelden, en dat lieten we aan Nintendo zien.
Toen het project begon, leken de personages meer op Viewtiful Joe11, zoals de duistere superhelden uit Amerikaanse comics. Ik vond die illustraties prachtig en ik dacht dat we daarop konden voortborduren.11. Viewtiful Joe: een zijwaarts bewegend actiespel van Capcom, dat in Japan in juni 2003 en in Europa in oktober van dat jaar werd uitgebracht. Het spel bevatte de unieke ‘VFX-actie’, waarmee de gebruiker tijd en ruimte kon besturen, en was getekend in een typisch Amerikaanse comicstijl. Er werd een serie en een Japanse animatiefilm van gemaakt.
Matsushita houdt van actiespellen, dus ik liet het hem zien en vroeg, ‘Dit project wordt erg interessant. Wil je eraan meewerken?’ En meteen zei hij zoiets als, ‘De beelden zijn te duister. Basis- en middelbare scholieren zullen het links laten liggen.’
Dat was wat ik zei (lacht). Ik was ervan overtuigd dat we het moesten aanpassen. Maar ik kon moeilijk zeggen, ‘Dit lijkt te veel op een duistere comic, dus het is niks,’ tegen de man die al een spel in die stijl had gemaakt. Of wel soms?!
Ik had gehoord dat de mensen bij PlatinumGames een beetje bijzonder waren, dus we voerden veel gesprekken binnen het bedrijf over de vraag hoe we tot ze door konden dringen, en of we het project van PlatinumGames voorrang moesten geven en ermee door moesten gaan.
Maar uiteindelijk werd besloten dat de beelden moesten worden aangepast, om zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Toen ik het hoorde dacht ik eerlijk gezegd, ‘Ik wist dat dit ging gebeuren.’ Ik gaf zelfs toe dat als het zo bleef, we ons te veel zouden richten op een nichemarkt. Maar ik kon niet besluiten wat het beter zou maken. En toen vertelde Inaba me over de suggesties van Nintendo...