What happened within PlatinumGames that led to your bringing the project to Nintendo a second time? I’m assuming that it wasn’t so easy for you to rewrite the plan.
That’s right. As far as PlatinumGames was concerned, the project was all about the characters, so we stopped the whole project for a while, because we knew it would be difficult if we couldn’t get permission there. Kamiya was actually working on a different project for a while.
But there were a lot of factors with that new project that eventually led us shelving it. So when Kamiya and I discussed what we should do next, he pushed me into it saying “I really do want to do that other project.”
After reviewing various factors, we left the gameplay we’d originally proposed as-is, and made up a demo on a PC replacing the existing characters with superheroes, and brought it to Nintendo.
When the project first started, the characters were more like Viewtiful Joe11, like the dark superheroes in US comic books. I liked that art a lot, and I did think we could go with it.11. Viewtiful Joe: A side-scrolling action game released by Capcom for the Nintendo GameCube in Japan in June 2003, and in Europe in October of the same year. The game featured unique “VFX Action” that let the user control time and space, and unique American comic book-style graphics. It was made into a series and a TV anime in Japan.
Matsushita-san loves action games, so I showed it to him, and asked, “This project will be really interesting. Won’t you work on it with me?” And right away, he said something like “The images are too dark. Elementary and middle school kids won’t go for this.”
I did say that. (laughs). I was convinced we had to change it. But I couldn’t just say “This looks way too much like a dark comic book, so this is no good” to the guy who already made a game in that style, could I!?
I’d heard that the folks at PlatinumGames were very particular, so we had a lot of discussion within the company about how we could get it across to them, and whether we should just prioritise PlatinumGames’ concept and move forward with it.
But in the end, it was decided that in order to have it reach as many people as possible, you would need to change the visuals.
When I heard that, to be honest, I thought, “I knew this was coming.” I even admitted myself that it would be going into a bit too much of a niche market if we kept it that way. But I couldn’t decide just what would make it better. And then Inaba told me about Nintendo’s suggestions...
(Turning to Kamiya-san) You’re saying that like you agreed with everything right away, but we argued quite a bit, didn’t we?