Wat de samenstelling van het team achter deze titel betreft, hoe waren de verschillende taken verdeeld onder het personeel van LEVEL-5 and Capcom?
In het algemeen was LEVEL-5 verantwoordelijk voor het programmeren, terwijl Capcom de leiding had over de vormgeving. Beide partijen waren verantwoordelijk voor delen van het verhaal en de muziek.
Dat meen je! Normaal gesproken neemt één partij de algemene leiding. Ik vind het ook interessant dat jullie samen aan het verhaal en de muziek hebben gewerkt.
De muziek voor het deel van Professor Layton en het deel van Ace Attorney zijn apart van elkaar gemaakt, maar er is ook muziek waarin beide delen door elkaar lopen. Daarvoor hebben beide teams stukken uit elkaars composities gebruikt.
We moesten ook rekening houden met het feit dat de programmeurs werkten in LEVEL-5’s hoofdkantoor in Fukuoka, dus hadden we regelmatig besprekingen tussen Tokio, Osaka en Fukuoka. Daarbij ontstonden wel eens wat botsingen, nietwaar Takumi?
Je kunt je voorstellen dat we veel belang hechten aan de personages. We hadden bijvoorbeeld een pittig conflict over Laytons vormgeving.
Toen ik wat beelden uit het spel te zien kreeg, vond ik ze herkenbaarder overkomen dan ik had verwacht. Maar waarschijnlijk konden jullie niet zomaar de personages uit beide series halen en ze naast elkaar zetten. Het heeft vast veel bloed, zweet en tranen gekost om tot de uiteindelijke vormgeving te komen.
Als ik het zo mag zeggen, volgens mij is Professor Layton aangepast om in de stijl van Ace Attorney te passen! (lacht)
Layton is eigenlijk vier of vijf hoofden hoog, maar in dit spel is hij een stuk groter.
Nou, dat komt natuurlijk doordat ik nu al twee jaar naar de Layton in dit spel kijk! (lacht) Het is logisch dat mensen die een origineel personage hebben geschapen daar veel waarde aan hechten. Er waren behoorlijk wat meningsverschillen, waarbij het personeel van LEVEL-5 aan Capcoms ontwerpers vertelden dat ze wat Professor Layton betreft voet bij stuk zouden houden. Maar we namen geen overhaaste stappen, en zochten naar punten waarop we het eens konden worden. Zo kwamen we tot de huidige Layton.
Volgens mij is dat echt de basis van creativiteit. Om een heel ander voorbeeld te geven, we hebben de stilzwijgende afspraak dat professor Layton de binnenkant van zijn hoed nooit laat zien. We maken in de tekenfilmscènes ook altijd aanpassingen om ervoor te zorgen dat dat niet gebeurt. Bij het veranderen van de vormgeving, gaat veel tijd en moeite in de details zitten.