Dit is een vertaling van een Iwata vraagt-interview dat oorspronkelijk op 22 november 2012 op de website van Nintendo of Japan verscheen.
Vandaag gaan we het hebben over de Nintendo 3DS-titel Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney. Tot nu toe leek het altijd alsof LEVEL-5’s Professor Layton1-serie en Capcoms Ace Attorney2-serie compleet onafhankelijk van elkaar bestonden. Maar nu verlaten beide series voor het eerst de nesten van hun respectievelijke makers om hun krachten te bundelen in een nieuwe titel. Daarom móest ik gewoon praten met de verantwoordelijke mensen, en word ik vandaag vergezeld door de “vaders” van beide series. Hino, volgens mij is dit je tweede 3 Iwata vraagt-interview, toch?1. De Professor Layton-serie: een serie avonturenspellen met veel puzzels van LEVEL-5. De eerste titel in de serie kwam uit voor het Nintendo DS-systeem, en verscheen in juli 2007 in Europa. De serie bestaat uit zes delen. In 2010 verscheen in het Verenigd Koninkrijk ook een tekenfilm getiteld Professor Layton and the Eternal Diva. 2. De Ace Attorney-serie: een serie avonturenspellen over rechtszaken van Capcom. Het eerste deel kwam uit voor de Game Boy Advance, en verscheen in maart 2006 in Europa. Voor het Nintendo DS-systeem is ook de verwante titel Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth verkrijgbaar, deze maakt echter geen deel uit van het hoofdverhaal van de serie.3. Hino verscheen ook in het eerste deel van Iwata vraagt: Externe ontwikkelaars voor de Nintendo 3DS, waarin hij sprak over de vijfde titel in de Professor Layton-serie, Professor Layton en het Masker der Wonderen, die voor het Nintendo 3DS-systeem verscheen.
Dat is wederzijds. Trouwens, nog bedankt dat je laatst in die Nintendo Direct4-video verscheen.4. Takumi verscheen in een Nintendo Direct-video die alleen in Japan via internet werd uitgezonden op 25 oktober 2012. Hij werd in de video gevraagd naar de productiegeheimen van Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney.
Om te beginnen wil ik heel graag weten hoe jullie een dergelijk idee van de grond hebben gekregen. Deze samenwerking is tenslotte niet iets wat je normaal gesproken zou verwachten.
De laatste keer dat ik hier was, zei ik volgens mij dat Brain Training5 een spel was waar we ons erg bewust van waren tijdens de ontwikkeling van de eerste Professor Layton-titel. Maar er was nog een andere spellenserie waar we ons zeer bewust van waren, en die we zelfs als onze grootste rivaal beschouwden: Ace Attorney. We hebben veel onderzoek gedaan naar mogelijkheden om die serie voorbij te streven – hoe we Ace Attorney konden verslaan.5. Dr. Kawashima’s Brain Training: Hoe oud is je brein?: een Nintendo DS-titel die in juni 2006 in Europa verscheen.
Je hebt het over het verslaan van Ace Attorney terwijl de vader van de serie vlak naast je zit?! (lacht)
Nou ja, zo gepassioneerd zijn we nu eenmaal! (lacht) Ik ben gek op de Ace Attorney-serie, en heb die games allemaal gespeeld. Toen we aan Professor Layton begonnen, heb ik de games zelfs nogmaals gespeeld, om hun goede en slechte punten te onderzoeken...
Ik vrees dat we hier vandaag niet zijn gekomen om over de zwakke punten van Ace Attorney te praten! (lacht) Hino, de vorige keer zei je dat je tijdens de ontwikkeling van Professor Layton “de opvolger van Brain Training wilde maken”. Als we dit combineren met wat je net zei, mogen we dan concluderen dat Professor Layton er nooit was gekomen zonder het bestaan van Brain Training en Ace Attorney?
Dat klopt wel. Takumi had al vanaf het begin mijn aandacht als ontwikkelaar, en toen Professor Layton was uitgebracht, leek het me stiekem geweldig om een samenwerking te doen tussen Professor Layton en Ace Attorney. Maar eerst moesten we de Professor Layton-serie verder ontwikkelen – anders had een voorstel voor een dergelijke samenwerking ook geen schijn van kans gehad! Daarom heb ik het idee ook al die tijd geheim gehouden.
Nu je het zegt, ongeveer een jaar daarvoor, toen Hino op bezoek was bij Capcom, kreeg ik hem tijdens het diner ook al aan de praat over zijn ideeën. Ik noem dit “het incident in het okonomiyaki restaurant”! (lacht)