In terms of the make-up of the team who produced this title, how were various duties shared among staff members from LEVEL-5 and Capcom?
Broadly speaking, LEVEL-5 was responsible for the programming, while Capcom were in charge of art direction. Both companies were responsible for parts of the story and the music.
Oh my! The usual arrangement is that one party takes the overall lead. I find it interesting that you worked on the story and music together.
The music for the Professor Layton part and the Ace Attorney part were created separately, but there were crossovers too, as both teams used what they could from each other’s compositions.
Another issue we had to deal with was the fact that the programmers were working in LEVEL-5’s head office in Fukuoka, so we had a number of meetings between Tokyo, Osaka and Fukuoka. There were quite a few clashes, weren’t there, Takumi-san?
As you might imagine, we both felt strongly about the characters. There was quite a conflict about Layton’s graphics, for example.
When I was shown some images from the game, I did think they looked more familiar than I expected. I don’t suppose it was just a case of taking the characters from both series and lining them up next to each other, though. There must have been an awful lot of hard and painful work involved in getting things looking as they do now?
If I may say so, I think Professor Layton was adjusted to match Ace Attorney’s style! (laughs)
Layton is actually about four or five heads tall, but in this game he’s quite a lot bigger.
Well, it’s because I’ve been looking at the Layton from this game for two years straight now! (laughs) Of course, it stands to reason that people who have created an original character are rather particular about it. There were quite a few disagreements, with LEVEL-5 staff telling Capcom designers that they wouldn’t budge when it came to Professor Layton. But we took our time and searched for things we agreed on. That’s how we ended up with the Layton that we have now.
I think that’s really the foundation of creativity. To give an unrelated example, we have a tacit understanding that Professor Layton doesn’t show the inside of his hat. We’re always careful to fix animated scenes to make sure this doesn’t happen. The process of creating new art involves putting a lot of time and effort into the details.