Dat is waar.
Een product als dit hadden we nooit kunnen uitbrengen zonder nauwe samenwerking met het Louvre.
En omdat we dit programma als opzichzelfstaand product uitbrengen, kunnen mensen er nu los van het museum van genieten. Het kan van alles betekenen voor verschillende mensen, of ze nu al eens in het Louvre zijn geweest, naar het Louvre gaan, of geen bezoekplannen hebben maar wel geïnteresseerd zijn. Het kan ook een andere betekenis hebben voor dezelfde persoon, afhankelijk van zijn of haar kennis op een bepaald moment, of in een bepaalde situatie.
Het is volgens mij een behoorlijk experimenteel product. Persoonlijk zou ik graag zien dat mensen het als een educatief middel gebruiken tijdens kunstlessen. Ik denk dat studenten zeer geïnteresseerd raken als ze de software gebruiken om te kijken en te luisteren.
Je kunt gewoon een beetje op de knoppen drukken en naar verschillende dingen kijken die je nieuwsgierigheid prikkelen. Het is leuk om op die manier nieuwe dingen te leren. Hij heeft ook een goede zoekfunctie, zodat je elk werk en elke plaats kunt zoeken, of een aangeraden route kunt volgen. Als je de automatische stand inschakelt, kun je een tour beleven alsof je werkelijk in het museum bent.
En als gebruikers later het museum eens bezoeken, zullen hun vast andere dingen opvallen. De software kan bijdragen aan een wonderlijke ervaring.
In het grote geheel der dingen, is dit programma terug te voeren op onze experimenten met Ikspiari. Je hebt hier eigenlijk al vijf of zes jaar aan gewerkt.
Het gebeurt wel vaker dat projecten je jaren bezighouden. Zo ver ik weet, duurde het uitwerken van het Mii-concept24 het langste. Toen we nog werkten aan het Family Computer Disk System25 zei je al, “Hierna wil ik avatars maken.”24. Mii-concept: Personages die gebruikers zelf kunnen maken om hun te vertegenwoordigen in spellen op Nintendo 3DS-, Wii- en Wii U-systemen.25. Family Computer Disk System: Een accessoire voor het Family Computer-systeem (Famicom) dat in februari 1986 in Japan verscheen. Het systeem maakte gebruik van floppydisks waar software op geschreven kon worden. Het Famicom-systeem werd als het Nintendo Entertainment System (NES) uitgebracht in Noord-Amerika en Europa.
Het disksysteem kwam uit in 1986, dus is het 27 jaar geleden. (lacht) Dat is wel ongebruikelijk lang, eerlijk gezegd. Maar goed, er zijn ook veel andere dingen waar je vijf jaar aan hebt gewerkt, inclusief dingen waar we het nog niet over kunnen hebben.
Toen ik vorig jaar tijdens een interview zei, “Vanaf nu zal ik mij richten op kleinere projecten”, werd dat op een of andere manier uitgelegd alsof ik met pensioen zou gaan, maar in feite was deze software een van de dingen die ik in mijn hoofd had toen ik dat zei.
We hebben niet altijd vanaf het begin al een beeld voor ogen van het voltooide product. Soms spreken we gewoon een ideaal uit, of worden fantasievolle ideeën aan elkaar gekoppeld.