Je was wel vaker in het Louvre geweest, maar altijd als een bezoeker. Je hebt vast met heel andere ogen gekeken toen je daar als onderzoeker naartoe ging.
Dat klopt. We kregen een speciale pas, en we gingen overal kijken, ook naar de interne systemen achter de schermen. We konden het museum ook bezoeken op een dag dat het gesloten was voor publiek, en zwierven rond om het interieur te bestuderen. Ik maakte honderden foto’s met mijn Nintendo 3DS.
Ik ontdekte hoe leuk het was om gewoon naar de 3D-foto’s te kijken die ik gemaakt had. Ik bedacht me dat musea niet alleen draaien om de tentoongestelde werken – het gebouw en de sfeer zijn ook heel bijzonder. We wilden de software wat toegevoegde waarde geven door er niet alleen een museumgids maar ook een soort souvenir van te maken.
O, dus daarom is het software geworden die het mogelijk maakt de museumervaring mee naar huis te nemen.1818. Software die het mogelijk maakt de museumervaring mee naar huis te nemen: Een fysieke versie van de downloadbare software Nintendo 3DS Guide: Louvre is te koop in de cadeauwinkels van het Louvre Museum.
Dat klopt. Maar natuurlijk is het ook gewoon een complete audiotour. Er zit van alles in, zoals 3D-foto’s van het interieur die je in 360 graden kunt bekijken, 3D-modellen van de standbeelden die je vanuit elke hoek kunt bekijken, foto’s in hoge resolutie en een tourfunctie. Het is echt een leuk en gebruiksvriendelijk stuk software geworden. In het museum raakte ik op een gegeven moment een beetje in de war: ik keek naar de gids terwijl het echte werk voor me hing! (lacht)
Maar omdat de foto’s een hoge resolutie hebben, kun je kleine details in schilderijen als de Mona Lisa19 opmerken die je anders niet had gezien.19. De Mona Lisa: Een olieverfschilderij van de Italiaanse kunstenaar Leonardo Da Vinci.
Dat is waar, je kunt niet heel dicht bij de echte Mona Lisa komen, je kunt er alleen van een afstandje naar kijken. Terwijl je het in de gids van heel dichtbij kunt zien. De audiotour gaat ook behoorlijk diep, hè?
Nou ja, ze zeggen wel eens dat je een week nodig hebt om het Louvre echt te bekijken. Dus is het wel logisch dat er zo veel audio is.
Er zijn meer dan 700 beschrijvingen, en ongeveer 500 daarvan gaan over tentoongestelde stukken in het museum. Je kunt slechts 20 tot 30 werken zien tijdens een enkele tour door het museum, dus als je je thuis al voorbereid met deze software, en je er na afloop verder in verdiept, kun je echt een dieper begrip van de werken krijgen.
In het museum verandert de gids automatisch op basis van je positie. Bij een gewone audiotour moet je het nummer van een werk invoeren om naar een beschrijving ervan te luisteren, maar als je in deze software voor de museumtour kiest, wordt op basis van waar je staat automatisch de juiste beschrijving afgespeeld.
Aha, dus zo kwam de opgedane ervaring met de locatieherkenning van Ikspiari nog van pas.