That’s true.
A product like this is something we’d never be able to release without a strong partnership with the Louvre.
And because we were able to release this in a way that people will be able to enjoy on their own, it now has all kinds of different value for different people, whether they have been to the Louvre, are going to the Louvre, or don’t have plans to go but are interested in it. And it could even have different meaning for the same person, depending on their knowledge at that time or situation.
I think it’s quite an experimental product. Personally, I would love to see people using it as an educational tool in art classes. I think it would get students really interested as they use the software to watch and listen.
You can experience it just by pressing buttons and looking at different things that strike a hint of your curiosity. It’s fun to be able to learn new things like that. It has a good search feature too, so you can check each work and each place, or choose a recommended course. If you put it into automatic mode, you can experience an actual tour as if you’re there.
And then if they go to the museum one day, I’m sure it will change how they see it all. I feel like it can create that kind of a wondrous experience.
In a broad sense, I think that this is all linked to the experiments with Ikspiari. It’s something that you’ve worked on for five or six years.
There are a lot of projects you spend several years on. As far as I know, the longest was the Mii24 concept. You were even saying, “Next is avatars” back when we were working on the Family Computer Disk System.2524. Mii: Avatars users create to act as player characters on the Nintendo 3DS, Wii and Wii U systems.25. Family Computer Disk System: A peripheral product for the Family Computer system (Famicom) released in February 1986 in Japan. For media, the system used floppy disks on which software could be written. The Famicom system was released as the Nintendo Entertainment System (NES) in North America and Europe.
The Disk System came out in 1986, so it’s been 27 years. (laughs) That’s a bit unusually long, to be honest. But well, you do have quite a lot of other things you’ve been working on for five years, including some things we can’t talk about yet.
When I said, “From here on, I’ll be involved in smaller projects” during an overseas interview last year, it was somehow reported that I was retiring, but this software must have been one of the projects in my mind when I made that remark back then.
We don’t always have a picture of the final finished product at the very beginning. It’s like things that were said as an ideal, or fantasy ideas that are linked together.