De originele vorm van Nintendo 3DS Guide: Louvre is dus sinds april dit jaar te huur in het museum, en nu verkrijgbaar als betaalde downloadbare software. Zijn er nog functies toegevoegd?
We konden aan deze verkoopbare versie enkele dingen toevoegen die uit de museumversie waren verwijderd. We hadden veel verschillende functies voor de originele audiotour gemaakt, maar omdat museumbezoekers het apparaat maar een paar uur gebruiken, vonden we de hoeveelheid informatie wat te veel voor zo’n korte tijd.
Toen we dat tijdens de ontwikkeling ontdekten, hebben we onze koers aangepast en het alleen een gidsprogramma voor gebruik op locatie van gemaakt. Daarom zitten er in de verkoopversie meer functies dan in de versie die in het Louvre wordt gebruikt.
Inderdaad. In de nieuwe downloadbare versie zitten diverse functies, het programma kan bijvoorbeeld automatisch een tour voor je samenstellen, of dienstdoen als een fotolijstje met klok die willekeurig foto’s van de tentoonstellingen en kunstwerken toont. Je hebt nu ook de mogelijkheid om de informatie van elke tentoonstelling automatisch af te laten spelen, en kunt elke tentoonstelling kiezen en bekijken. Dus als opzichzelfstaand product kun je er veel plezier aan beleven.
Precies. Wanneer je deze software meeneemt naar het museum, kun je ook de locatiedetectiefuncties gebruiken die we in het Louvre hebben opgezet. We hebben ook alle dingen voor kinderen erin gestopt, zoals een tour met quizvragen. Mensen in een rolstoel kunnen de gids gebruiken voor een route met liften. Je kunt je dagenlang vermaken in het Louvre! (lacht)
Inderdaad. De oorspronkelijke uitleg in de audiotour was in het Frans, dus hebben de teksten ook een beetje die Franse flair.
Bij de vertaling naar de Japanse versie is gestreefd naar een zo nauwkeurig en getrouw mogelijke weergave van de originele, academische beschrijvingen, dus klinken sommige delen een beetje onnatuurlijk. We wilden sommige van deze vertalingen eigenlijk wel aanpassen zodat ze in het Japans wat beter te begrijpen waren, maar toen zeiden ze, “Je kunt die teksten niet zomaar even veranderen!” Dus hebben we hun vertalingen in stand gehouden. (lacht)
Omdat de uitlegteksten wetenschappelijk van aard waren, hadden we eigenlijk specialisten op dat gebied erbij moeten betrekken, zodat die de veranderingen konden controleren. Maar voor de downloadversie die we in Japan verkopen kregen we toestemming om sommige Japanse uitlegteksten te veranderen die alleen in de downloadversie voorkomen.
Er bestaan verschillende soorten scanners. Het is het gemakkelijkst om met de nieuwste soort handscanner de beelden te scannen. Voor de grotere beelden gebruikten we een ladder om ze van bovenaf te scannen. Vervolgens vulden we het oppervlaktes van de 3D-modellen om ze precies op de originelen te laten lijken. De 3D-ontwerpers moesten met foto’s van de werkelijke standbeelden de 3D-modellen precies hetzelfde maken.