SteamWorld Dig is een platformgame die zich afspeelt onder de grond. Kruip in de metalen huid van Rusty, een eenzame mijnbouwrobot, die zich begeeft naar een oud mijnstadje dat in grote nood verkeert. Graaf je een weg naar beneden en verzamel rijkdommen onder de oppervlakte, waar ook een eeuwenoud gevaar sluimert...
Verken een ondergrondse wereld vol geheimen, schatten en monsters, en ontdek de resten van de menselijke beschaving: een groep achterlijke holbewoners die dol zijn op dynamiet.
De kaart en andere delen van de interface worden nu weergegeven op de Wii U GamePad, zodat de game volledig tot zijn recht komt op de tv. Je kunt ook zonder de tv spelen door middel van de Wii U GamePad.