Brjánn Sigurgeirsson: Ik ben Brjánn Sigurgeirsson en ik ben CEO bij Image & Form. En dat was het wel zo'n beetje! Alle anderen deden het echte werk, ik heb alleen maar de eer opgestreken. Ik ben een eer-opstrijker! Dat zou de naam van mijn functie moeten zijn!
BS: Image & Form bestaat al sinds 1997, en in 2002 hebben we ons volledig toegelegd op het maken van spellen. Tot 2009 hebben we veel in opdracht gewerkt, daar zijn we vervolgens mee gestopt en toen zijn we ons gaan concentreren op het maken van onze eigen titels. In oktober 2012 begonnen we aan SteamWorld Dig te werken en in juni 2013 hebben we die titel voltooid. Dat is voor ons een mijlpaal – het is het langstlopende spelproject in eigen beheer waar we ooit aan hebben gewerkt. In februari raakte ons geld op en moesten we geld lenen om het spel af te maken.
We zijn met zijn twaalven, inclusief één stagiair, dus in totaal zijn we nu met zijn dertienen. Je hebt mij, de CEO; Marco, de projectmanager; vier grafische jongens; vijf programmeurs-schuine-streep-ontwerpers; en een stagiair.
NoE: Je zegt dat dit het langste project is geweest waar jullie als bedrijf ooit aan gewerkt hebben. Was het voor jullie allemaal liefdewerk?
BS: O, absoluut. Als je eerst in opdracht hebt gewerkt, dus hebt samenwerkt met een uitgever en je ideeën steeds door iemand anders worden weggesnoeid, ontwikkel je veel passie voor je ideeën en dat is hier ook gebeurd. Toen we aan dit spel begonnen, besloten we meteen al aan het begin dat we niet zoveel geliefde ideeën om zeep wilden helpen. En natuurlijk hebben we uiteindelijk wat ideeën weg moeten laten wegens tijdgebrek, maar ik moet zeggen dat we al heel, heel snel ontzettend dol waren op SteamWorld Dig.
Dit komt misschien als een verrassing, want het spel werd in grote lijnen ontvangen als een goed ontworpen titel, maar het ontwikkelproject was al lang gaande en we waren al best ver gevorderd, toen we erachter kwamen dat het spel eigenlijk niet zo leuk was. En er waren wat dingen die zich op dat moment waarschijnlijk niet zo eenvoudig lieten veranderen, maar het beste moment van het project was waarschijnlijk toen we besloten alles weg te laten wat niet goed werkte en er de dingen aan toe te voegen die er een geweldig spel van maakten.
We wilden wat met klassiekers doen en elementen uit klassieke spellen in SteamWorld Dig verwerken. Mensen maken verwijzingen naar Metroid en Castlevania, of zelfs naar Mr. Driller en Dig Dug. Als je een spel over mijnen maakt, word je natuurlijk altijd vergeleken met die andere spellen van dat type. En hoewel we dit spel "het eerste in zijn soort" noemen, denk je, als je het spel speelt: “O, dit is cool, net als in dat andere spel!” Dus we wilden het wiel niet opnieuw uitvinden, maar we wilden de beste elementen ontlenen aan de spellen die wij als echte klassiekers beschouwen. En als mensen dat herkennen, zijn wij heel gelukkig.
NoE: Je beschrijft het spel als "het eerste in zijn soort". Kun je nieuwe spelers uitleggen wat ze moeten doen in het spel?